Logo Polskiego Radia
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
PolskieRadio 24
Stanisław Brzeg-Wieluński 25.12.2020

Jak się nie dać oszukać w świecie finansów ? Podajemy przykłady na co trzeba zwracać uwagę

Produkty finansowe mogą być skomplikowane i mało zrozumiałe, a rozwaga i krytyczne podejście do nich mogą okazać się bardzo przydatne. A ponieważ jednym z fundamentalnych elementów odpowiedzialnej konsumpcji jest właśnie mądre zarządzanie finansami i rozsądne korzystanie z produktów finansowych Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowało poradnik "Dlaczego odpowiedzialne korzystanie z produktów finansowych jest ważne?".

Wybrane przykłady z ostatnich lat pokazują jednoznacznie, że w sferze inwestycji i finansów nie poruszamy się zbyt pewnie i bezproblemowo. Na przykład z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor wynika, że na koniec stycznia 2019 r. ponad 361 tys. osób posiadało zaległości z tytułu umowy pożyczki na łączną kwotę 2,4 mld zł.

Typowy błąd przy zaciąganiu pożyczki 

W badaniach przeprowadzonych w ramach projektu Nienieodpowiedzialni, co trzeci respondent przyznaje, że występowały u niego problemy ze spłatą zobowiązania lub zaciągnął pożyczkę pomimo braku przekonania o możliwości uregulowania długu.


pieniądze złoty setki free pixabay 1200.jpg
Rośnie zadłużenie emerytów. Wierzycielami są najczęściej banki

W 2018 r. na skutek nieuczciwej sprzedaży obligacji przez firmę, która okazała się oszustwem, klienci zostali narażeni na stratę ok. 2,3 mld zł. Z danych Narodowego Banku Polskiego za pierwsze półrocze 2017 r. wynika, że stopa oszczędności wynosiła w tym okresie ok. 2 proc. dochodów. To jeden z najniższych wyników w Unii Europejskiej.

Co można zrobić?

W wyniku prac Grupy Roboczej ds. Konsumenckich Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, działającego przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej powstała broszura "Odpowiedzialny konsument", której zadaniem jest w krótkiej i przystępnej formie przekazać podstawowe zasady korzystania z produktów finansowych. 

Planuj budżet i staraj się monitorować swoje wydatki

W realizacji tego celu może pomóc Ci wiele bezpłatnych aplikacji na Twój komputer czy smartfon, także programów, czy nawet arkusz kalkulacyjny lub zeszyt, w których na bieżąco będziesz kontrolować wydatki.

Staraj się oszczędzać

W każdym miesiącu odkładaj określoną kwotę (choćby niewielką), możesz w tym celu założyć subkonto i zlecić stały przelew, na przykład na konto oszczędnościowe czy lokatę.

Korzystaj z zaufanych instytucji finansowych

Sprawdź, czy instytucja, z której korzystasz, objęta jest nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego, czy znalazła się na liście ostrzeżeń publicznych KNF, dostępnej na stronie internetowej www.knf.gov.pl i polskich instytucji regulacyjnych, a także jakie są opinie innych konsumentów w internecie.

Zastanów się, czy dany produkt jest Ci naprawdę potrzebny i czy stać Cię na niego

Jeśli nie jesteś tego pewien/pewna, zrezygnuj z zakupu.

Uważaj na szybkie pożyczki i kredyty konsumpcyjne

Dokładnie przemyśl decyzję przed skorzystaniem z takiego rozwiązania finansowego, nie działaj pod wpływem impulsu, sprawdź całkowity koszt, jaki wiąże się nie tylko ze spłatą rat, ale też innymi zobowiązaniami.

Zapoznaj się z ryzykiem

Jeśli inwestujesz, sprawdź, jakie są gwarancje kapitału i zabezpieczenia, jeśli kupujesz ubezpieczenie – jaki dokładnie jest jego zakres, jeśli korzystasz z kredytu lub pożyczki – jaki jest ich rzeczywisty koszt.

Porównaj kilka ofert zanim wybierzesz najlepszy dla siebie produkt

W przypadku produktów kredytowych pamiętaj, że porównanie wysokości raty czy wskaźnika RRSO może nie być wystarczające.

Czytaj dokładnie umowę

Poproś o jej wzór przed jej podpisaniem, spokojnie ją przeczytaj i zrozum, zanim podpiszesz. Zwracaj uwagę na zapisy małym drukiem.

Zapytaj lub poproś o wyjaśnienie

Zwróć się o dodatkowe informacje, jeśli coś jest niejasne lub czegoś nie rozumiesz.

Zasięgnij pomocy prawnej, jeśli jej potrzebujesz

Możesz ją uzyskać bezpłatnie u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Wyszukiwarka instytucji udzielających pomocy konsumenckiej znajduje się na stronie www.uokik.gov.pl.


banki1200.jpg
Jak bronić się przed niekorzystną zmianą umowy przez bank? Zobacz, co radzi Federacja Konsumentów

Zadbaj o swoje dane i bezpieczeństwo haseł

Nie podawaj poufnych danych w niezabezpieczonych systemach komunikacji i dbaj o regularną zmianę haseł, nie zapisuj ich w łatwych do znalezienia miejscach. Uważaj na fałszywe serwisy internetowe podszywające się pod instytucje finansowe czy ubezpieczeniowe i oszustów próbujących wyłudzić dane przez telefon.

Zgłoś zgubioną kartę

Lepiej zastrzeż swoją kartę w banku, jeśli ją zgubiłeś/zgubiłaś i nie możesz jej odszukać. Jeśli zgubisz swój smartfon albo zostanie Ci skradziony – skontaktuj się też z instytucjami finansowymi, w których masz produkty finansowe dostępne mobilnie czy online.

 

PR24.pl/DoS