Prof. Kleiber: u nas nauka ciągle jest traktowana w najlepszym razie, jako ciekawostka

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2013 07:41
Prezes Polskiej Akademii Nauk, profesor Michał Kleiber uważa, że w Polsce wizerunek nauki nie jest zakorzeniony, jako coś ważnego. Zwraca w radiowej Jedynce uwagę, że wiele krajów stawiając na solidną edukację i badania naukowe osiągnęło sukces, o jaki my marzymy.
  • Prof. Michał Kleiber w obronie filozofii (Sygnały dnia/Jedynka)
Michał Kleiber
Michał KleiberFoto: Andrzej Gralewski/PR

Wyrazem braku zainteresowania dokonaniami polskich naukowców jest choćby to, że pod koniec roku nie podsumowuje się sukcesów polskiej nauki, choć robi się podsumowania polityczne czy gospodarcze.
Profesor Michał Kleiber wskazuje, że do poprawności politycznej należy mówienie o tym, jak ważna jest nauka i innowacyjność. Ale za słowami nie idą czyny. Zaś polska nauka ma za sobą bardzo mocny argument. To nowoczesna infrastruktura badawcza - laboratoria i aparatura - która powstała ze środków Unii Europejskiej.
Profesor Kleiber ubolewa, że z uniwersytetów znikają wydziały filozoficzne. Uniwersytet w Białymstoku zapowiedział likwidację tego kierunku, gdyz nie ma chętnych do studiowania. Gość radiowej Jedynki zauważa, że dla wielu decydentów humanistyka wydaje się rzeczą mało przydatną. - Nie można sobie wyobrazić kształcenia uniwersyteckiego bez silnej filozofii - mówi profesor. Zwraca uwagę, że od absolwentów powinno się wymagać więcej niż tylko znajomości zawodu. - To muszą być światli obywatele, świadomi wyzwań, które stoją przed światem - mówi w "Sygnałach dnia" . Jego zdaniem, filozofia daje podstawę do poznawania innych dziedzin naukowych.

Prezes PAN wymienia sukcesy naukowe mijającego roku. Zalicza do nich odkrycie archeologiczne w Peru, gdzie polscy badacze odkryli nienaruszony preinkaski grobowiec, w którym pochowano 64 osoby i złożono ponad 1300 cennych przedmiotów ze srebra, złota, brązu, kamieni półszlachetnych i alabastru. - Zostało ono zauważone wszędzie na świecie, tylko w Polsce pozostało bez echa - mówi gość Jedynki.

Nuaka w Jedynce >>> Sukces polskich archeologów w Peru

Sukcesem jest też wystrzelenie pierwszego polskiego satelity naukowego LEM, który będzie badał budowę gwiazd. Drugi, bliźniaczy satelita HEWELIUSZ, miał polecieć w kosmos w grudniu, ale Chińczycy, których rakieta miała wynieść satelitę na orbitę, odwołali start ze względów technicznych.
Michał Kleiber uważa, że wielkim sukcesem polskich naukowców jest opracowanie technologii produkcji grafenu, bo ten materiał ma wielki potencjał gospodarczy. Profesor ma też nadzieję, że nie zostanie zaprzepaszczona szansa na sukces gospodarczy, jak w przypadku wielu innych wynalazków. Według naukowca, sukcesem jest również uchwalenie kodeksu etycznego, choć - jak zauważa - "nie wystarcza jedynie piętnować, trzeba jeszcze wyciągać wnioski". Dlatego należy się uważnie przyglądać różnego rodzaju komisjom badającym przestrzeganie etyki.

Praca
Praca Michała Kleibera i Teresy Sukniewicz-Kleiber

Profesor Kleiber skorzystał z okazji i podziękował tym, którzy kupili pracę jego i jego żony Teresy Sukniewicz-Kleiber, a także inne prace w ramach akcji charytatywnej Choinki Jedynki. - Ja też miałem satysfakcję, żeśmy coś razem z żoną ładnego, jak myślę, stworzyli - powiedział profesor. Zapewnił, że jeśli ponownie zostanie zaproszony, to weźmie udział w takiej akcji.

Praca państwa Kleiberów została sprzedana za trzy tysiące złotych. W sumie podczas akcji Choinki Jedynki zebrano ponad 120 tysięcy złotych, które zostały przekazane fundacji Anny Dymnej "Mimo Wszystko" i stowarzyszeniu "Debra Polska - kruchy dotyk".
Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.
(ag)

Satelita Lem wykonał zdjęcie nieba!

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2013 12:28
- To zdjęcie nie będzie oczywiście przypominało Scarlett Johansson w najlepszym makijażu, bo będzie poruszone w związku z tym, że satelita dalej koziołkuje. Dla nas i tak jest jednak bardzo ważne - mówił w Jedynce prof. Aleksander Schwarzenberg-Czerny z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN .

Polski grafen już w sprzedaży. Co dalej?

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2013 16:56
W sobotę 21 grudnia o godz. 7.15 naszym gościem będzie dr inż. Włodzimierz Strupiński z Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych, kierownik zespołu, który opatentował technologię pozwalającą na produkowanie taniego grafenu.

Odkrycie polskich naukowców w Peru w czołówce odkryć roku

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2013 11:43
Polscy badacze odkryli w Peru nienaruszony preinkaski grobowiec, w którym pochowano 64 osoby i złożono ponad 1300 cennych przedmiotów ze srebra, złota, brązu, kamieni półszlachetnych i alabastru.

Najważniejsze wydarzenia w 2013 roku w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2013 09:00
Kolejne zmiany w systemie emerytalnym, rekonstrukcja rządu Donalda Tuska, afera korupcyjna dotycząca zamówień na usługi teleinformatyczne - to najważniejsze wydarzenia 2013 roku w Polsce.