X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sygnały Dnia 28 czerwca 2017 roku, rozmowa z Andrzejem Adamczykiem

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2017 07:15
Audio
  • Minister Andrzej Adamczyk o inwestycjach drogowych i kolejowych (Jedynka/Sygnały dnia)

Piotr Gociek: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Dzień dobry, panie ministrze.

Andrzej Adamczyk: Dzień dobry, witam panów redaktorów, witam państwa w ten deszczowy poranek.

No ale przy dzisiejszych technologiach to deszcz, nie deszcz, drogi budować można. I tory pewnie też.

Tak, zdecydowanie tak, no ale przy takich ulewach, jakie notujemy, no to te prace już się, niestety, opóźniają.

Ale niezależnie od pogody można na przykład ogłaszać przetargi na budowę nowych odcinków dróg. Dzisiaj ma zostać ogłoszony (no, wielu pewnie powie: wreszcie) przetarg na budowę autostrady na odcinku Tuszyn–Częstochowa. To jest ten brakujący fragment autostrady A1. I jak ten przetarg będzie ogłoszony, to już będziemy mieli wszystkie odcinki polskich autostrad albo w budowie, albo po ogłoszonym przetargu, czy jeszcze nas coś czeka?

Panie redaktorze, to jest odcinek autostrady, zresztą cała autostrada A1 w swoim przebiegu zgodnie z pierwotnymi planami powinna być oddana do użytkowania w 2012 roku. Ten ostatni jeden z odcinków jest w budowie między Częstochową a Tuszynem pod Łodzią... przepraszam, między Pyrzowicami a Częstochową jest w budowie, natomiast kierujemy do drugiego etapu przetargu, praktycznie do wykonawstwa odcinek między Częstochową a Tuszynem i tym samym cały ciąg autostrady A1 od portów Trójmiasta do południowej granicy państwa na wysokości Ostrawy, między innymi droga ta biegnie w pobliżu Torunia, później przez wschodnią część aglomeracji łódzkiej, przez Śląsk do południowej granicy państwa na wysokości Ostrawy. I ta autostrada będzie zrealizowana do 2021 roku, taką mamy nadzieję.

Wtedy samochodem już całą długość będzie można pojechać.

Wówczas będzie można przejechać samochodem całą jej długość. Tutaj jest determinacja rządu, rząd zdecydował, że ta autostrada nie będzie realizowana w trybie partnerstwa publicznego. Zresztą to jest zawsze interesujący tryb, ponieważ strona prywatna wykłada pieniądze na realizację i można przeznaczyć wiele tutaj w tym przypadku miliardów złotych na inne drogi. Niemniej jednak taki tryb powoduje wydłużenie tego procesu inwestycyjnego od 2 do 3 lat, ale też później państwo nie pobiera stosownych opłat, tylko koncesjonariusz prywatny, narażając często na bardzo wysokie opłaty autostradowe użytkowników dróg.

A autostrada A2? Bo to jest...

Autostrada A2...

Bo to jest bardzo ważna też rzecz w kontekście tego, co Prawo i Sprawiedliwość mówiło w kampanii o tym, że Polska Wschodnia potrzebuje inwestycji, że infrastrukturę tam trzeba wspomóc. Tymczasem zdaje się zaawansowanie tego wschodniego odcinka jest jeszcze mniejsze niż brakujących fragmentów A1.

Panie redaktorze, nasi poprzednicy w ogóle nie brali pod uwagę odcinka między Siedlcami a Białą Podlaską. Przed dwoma tygodniami rząd podjął decyzję o zwiększeniu limitu finansowego na budowę dróg, to jest...

28 miliardów.

...28 miliardów złotych. I w tej kwocie również mieszczą się środki finansowe na budowę autostrady A2 mniej więcej od wschodniej części Warszawy (ja tak ogólnie będę opisywał, żeby nasi radiosłuchacze nie mieli problemu w umieszczeniu na mapie tego odcinka), od wschodniej części Warszawy aż do Białej Podlaskiej. Tutaj musimy przejść cały cykl przygotowania tej inwestycji, cały cykl jej wykonania...

Czyli rok planowany oddania będzie wtedy który?

No, też około 2022–21, taki jest cykl życia projektu. Musimy także przygotować decyzję środowiskową na jeden z odcinków. Tak że to może być jeszcze... znaczy ten czas może się wydłużyć do 2022 przy założeniu, że nie będzie odwołań, nie będzie protestów wobec decyzji środowiskowych. A odcinek ten jest ważny tej autostrady A2 ze względu na port przeładunkowy, w Białej Podlaskiej przygotowuje się duże przedsięwzięcie, wielki port przeładunkowy towarów, które będą przewożone między innymi w transporcie samochodowym.

Pan w wywiadzie, którego udzielił Rzeczpospolitej dzisiaj, zresztą mówi, że jednym z celów, jeśli idzie o tą hierarchię w budowie dróg, jest to, żeby polskie porty były połączone z resztą kraju i Europy drogami odpowiedniej jakości...

Tak, panie redaktorze...

...żeby te kanały transportowe udrożnić po prostu. No to tu ewidentnie pytanie, które się nasuwa, to jest połączenie gazoportu z resztą kraju, czyli to jest droga S3, która łączy nam południową granicę z...

Tak, panie redaktorze, mamy wyznaczone cele. Pierwszy z nich to budowa takiej integralnej sieci dróg szybkiego ruchu autostradowych i ekspresowych. Proszę zwrócić uwagę, że dzisiaj, niestety, jest tak, że – jak w przypadku przywołanej autostrady A1 – jedziemy autostradą, wjeżdżamy na drogi krajowe, po czym w dalszej części znowu poruszamy się autostradą w tym samym ciągu drogowym. My przede wszystkim chcemy dopełnić podstawowe ciągi drogowe i celem jest również droga ekspresowa S3. Został skierowany do przetargu ostatni odcinek tej drogi ekspresowej. Przypomnę naszym słuchaczom, że droga ekspresowa S3 wybiega ze Świnoujścia, przez Szczecin wzdłuż zachodniej granicy państwa Bolków–Kamienna Góra, mniej więcej to jest na wysokości Hradec Kralove, jeżeliby spojrzeć... z dużym uproszczeniem tłumaczyć położenie tej drogi na mapie, i wchodzimy w ciąg dróg ekspresowych szybkiego ruchu w Czechach. Czesi również realizują przedsięwzięcie drogowe, drogę ekspresową, która połączy nas z drogą naszą S3 i tym samym Czesi po raz pierwszy osiągają dostęp do morza, bo przecież dzięki temu dojadą nie tylko do naszych portów, ale także dojadą do nas nad morze. Ale celem naszym jest to, aby polskie porty były skomunikowane podobnie jak chociażby porty niemieckie, bałtyckie porty niemieckie z południową Europą.

Czyli S3 wzdłuż zachodniej granicy. Z kolei Via Carpatia ma być tym głównym szlakiem komunikacyjnym wzdłuż wschodniej granicy...

Via Carpatia...

I to jest inwestycja, która ma przede wszystkim z tych 28 dodatkowych miliardów złotych skorzystać.

Tak, Via Carpatia z kolei to jest to przedsięwzięcie, które zainicjował śp. pan profesor Lech Kaczyński, prezydent Rzeczypospolitej, w 2006 roku, przypomnę, deklaracją łańcucką zbudowano koalicję na rzecz budowy tej drogi. Bo Via Carpatia to nie jest tylko droga ekspresowa, która przebiega przez wschodnią część naszego kraju, dzisiaj bardzo ubogą pod względem komunikacyjnym. Via Carpatia to jest przedsięwzięcie, które będzie łączyło Bałtyk bezpośrednio, ale też poprzez odnogi z Morzem Egejskim, z Adriatykiem, także i z portami Rumunii...

Od państw bałtyckich po Grecję, tak.

Tak, z portami Rumunii, z portami Bułgarii, z Warną, z Konstancą. Poprzez odnogi będzie także łączyła Via Carpatia nasze porty, ale Bałtyk przede wszystkim, z Bałkanami. Dzisiaj jest wielkie zainteresowanie wśród państw  położonych na wschodzie Europy. Udało nam się, obecnemu rządowi, zbudować koalicję na rzecz budowy Via Carpatii w całej Europie. Tak że ta decyzja, duża determinacja rządu, bo to przecież olbrzymia kwota, olbrzymi wysiłek finansowy, decyzja o budowie Via Carpatii na wschodzie Polski to dobra informacja dla wszystkich Polaków, dla tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą, dla tych, którzy szukają...

To teraz chwilę o mniej dobrych informacjach...

Ale, panie redaktorze... Ale jeszcze...

Nie, bo zagada nam pan całe dziesięć minut (...)

Panie redaktorze, ale jeszcze jedna bardzo ważna informacja. Droga ekspresowa S17, budujemy drogę ekspresową S17, która łączy Lublin z Warszawą i dalej poprzez drogę ekspresową S7 południowo–wschodnią część Polski z portami, ale także zdecydowaliśmy tutaj o budowie tej drogi S17 od Lublina w kierunku Lwowa, drogi ekspresowej. Tak że tutaj domykamy (...) komunikacyjny.

I to jest rzeczywiście bardzo dobra informacja, natomiast ból głowy pewnie wywołuje u pana kwestia 67 miliardów złotych z Krajowego Funduszu Kolejowego, na kolei te opóźnienia, jeśli idzie o przetargi, inwestycje były największe. Ja pamiętam od ładnych kilku lat co kilka miesięcy w gazetach znowu można było czytać teksty o tym, że jest obawa, czy nie trzeba będzie za chwilę oddawać następnych pieniędzy Unii Europejskiej, że kolejny projekt jest pod znakiem zapytania. Więc z drogami chyba idzie jak idzie, ale co z liniami kolejowymi, z inwestycjami na kolej?

Panie redaktorze, ten dzisiejszy program może brzmieć dla wielu słuchaczy zbyt optymistycznie...

A, że to taka propaganda sukcesu (...)

Że taka propaganda sukcesu, ale też ja nie ukrywałem jeszcze przed rokiem, nie mówiłem, że jest wszystko dobrze. Mówiłem o tym, że nie otrzymaliśmy, nie odziedziczyliśmy projektów, które pozwalałyby rozpisać przetargi i podpisać umowy na inwestycje kolejowe w ramach tej olbrzymiej kwoty, którą musimy wydać i wydamy...

A w tej chwili...

...67 miliardów do 2023 roku...

To kto będzie w tej chwili te pieniądze będą wydawane?

W tej chwili, panie redaktorze, już za sobą w tym roku mamy podpisanych umów na 11 miliardów złotych. Do końca roku podpisujemy umowę na 9 miliardów złotych. Mamy już dzisiaj zakontraktowane połowę tej perspektywy. Cykl życia projektu kolejowego, czyli od momentu podpisania umowy do zakończenia realizacji przedsięwzięć na szlakach kolejowych, to jest około 3 lat. I dzisiaj, dzisiaj, panie redaktorze, publicznie mogę powiedzieć, że zarząd PKP PLK zaczyna nadkontraktację, czyli przygotowuje się projekty na kolejną, nową perspektywę unijną. Dzisiaj nie tylko...

Czy te projekty...

...to jest zielone światło... dzisiaj nie tyle, że się pojawiło światełko w tunelu, ale dzisiaj to już jest zielone światło na polskie inwestycje kolejowe.

Czy te projekty to jest między innymi powrót kolei dużych prędkości? Bo ja tak szukałem w pamięci, to pierwszy raz to jeszcze...

A to jest...

...to jeszcze chyba za czasów premiera Millera się mówiło o tych kolejach. Widziałem ostatnio w jednej z gazet publikację na ten temat, że pomysł budowy kolei dużych prędkości, czyli tam Wrocław–Łódź i potem to rozejście na lewo na Poznań, na prawo na Warszawę, powraca. Więc pytanie, czy tak będzie, a jeśli będzie, to czy to będzie skoordynowane z budową centralnego portu lotniczego?

Panie redaktorze, centralny port lotniczy też (...) centralny port komunikacyjny, może rozpocznę od centralnego portu lotniczego, centralnego portu komunikacyjnego. I ten centralny port komunikacyjny to przede wszystkim dobre połączenie centralnego portu lotniczego ze wszystkimi regionami naszego kraju, a daj Boże także z tymi obszarami, z których pasażerowie będą przyjeżdżali do centralnego portu lotniczego spoza granic naszego kraju. Ale kiedy...

I będzie w związku z tym budowa kolei dużych prędkości?

Ale kiedy mówimy o kolejach dużych prędkości, to mogę powiedzieć jedno: rząd Prawa i Sprawiedliwości nie ma żadnych kompleksów. My jesteśmy przekonani, że w Polsce można realizować... i chcemy to robić, realizować te projekty, które realizowane są... przedsięwzięcia, które realizowane są w Europie i na świecie. Niemniej jednak w przypadku kolei dużych prędkości stoimy przed koniecznością odpowiedzi na pytanie: czy koleje dużych prędkości w Polsce są niezbędne, czy są potrzebne, czy są ekonomicznie uzasadnione? Bo oto poprzednicy zostawili nam jeszcze jedną nierozwiązaną... jeden bardzo ważny... zresztą wiele problemów nierozwiązanych, ale...

Problem Pendolino, jak się domyślam, pan powie.

Tak, ale też, panie redaktorze, zostawili nam właśnie problem kolei dużych prędkości, bo oto minister w poprzednim rządzie w 2011 roku w grudniu po przejęciu władzy przez Platformę Obywatelską zdecydował, że decyzja co do kolei dużych prędkości zostanie podjęta w 2020 roku, natomiast ewentualna budowa w 2030. My odpowiedzialnie podchodzimy do problemu. Od czasu, kiedy wydano ponad 70 milionów złotych na prace studialne, koncepcyjne, od czasów, o których pan mówi, panie redaktorze, wracamy pamięcią do 2008–09 roku, wydarzyło się bardzo dużo. Koleje dużych prędkości to nie pociąg, który jeździ po tych szlakach kolejowych, które dzisiaj przebudowujemy. Koleje dużych prędkości...

Tylko to jest potrzeba budowy zupełnie nowych torowisk.

...to jest zupełnie nowe, i to tory zupełnie nowe, i nowe instalacje...

Ale o tym, panie ministrze, już będziemy może rozmawiali innym razem...

I tutaj będziemy... Tutaj, panie redaktorze, jeżeli chodzi o koleje dużych prędkości, chcę wyjaśnić, żeby to wybrzmiało w sposób jednoznaczny. Decyzja, oczywiście, polityczna zostanie podjęta wówczas, kiedy eksperci w czasie prac przez okres najbliższych 2–3 lat przygotują nam podstawę do odpowiedzi, czy Polacy potrzebują kolei dużych prędkości, czy wystarczającym jest pociąg, który jeździ punktualnie z przyzwoitą prędkością 150, 180 kilometrów na godzinę na odcinkach między regionami.

I zgodnie z tradycją, kiedy gościem jest minister Andrzej Adamczyk, kończymy po czasie, minister infrastruktury i budownictwa, gość Sygnałów Dnia w radiowej Jedynce. Dziękuję bardzo, panie ministrze.

Dziękuję panom redaktorom, dziękuję państwu.

JM

 

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak