X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sygnały Dnia 27 kwietnia 2018 roku, rozmowa z Mikołajem Wildem

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2018 08:35
Audio
  • Łódź i Warszawa stworzą duopolis? O szczegółach opowiada Mikołaj Wild (Sygnały dnia/Jedynka)

Katarzyna Gójska: Gościem Sygnałów Dnia jest pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Witam bardzo serdecznie pana.

Mikołaj Wild: Dzień dobry pani, dzień dobry państwu.

Panie ministrze, no właśnie, tutaj było, że będzie o wielkim lataniu, ale zdaje się, że nie tylko latanie, ale i kolej, i drogi. Co tak naprawdę kryje się pod określeniem: Centralny Port Komunikacyjny?

Centralny Port Komunikacyjny to program, który ma trzy cele. Pierwszy cel, ten najbardziej znany, czyli budowa międzykontynentalnego portu lotniczego 40 kilometrów od Warszawy z dogodnym dojazdem, który zapewni kolej i sieć autostrad, tak, abyśmy mogli z Dworca Centralnego dojechać w 15 minut do nowego lotniska. Jednocześnie jest to rozbudowa sieci kolejowej, tak, abyśmy mogli zintegrować wreszcie po stu latach od odzyskania niepodległości trzy systemy kolejowe, które wciąż obowiązują w naszym kraju, to: budowa 850 km nowych tras kolejowych, czyli więcej niż zostało wybudowane po wojnie, to zwiększenie komfortu i prędkości podróżowania po Polsce dla wszystkich mieszkańców Polski, i wreszcie to integracja Łodzi i Warszawy przez stworzenie w jednej trzeciej drogi między Łodzią a Warszawą, najlepiej skomunikowanego miejsca w Polsce. I można zaryzykować twierdzenie, że w tej części Europy.

Czy to oznacza, że pomiędzy... może nawet nie pomiędzy, ale że Łódź i Warszawa stworzą coś w rodzaju takiej dużej aglomeracji miejskiej? No bo jeżeli ta komunikacja będzie tak sprawna, tak jak pan mówi, a jeszcze w środku między tymi dwoma miastami powstanie port komunikacyjny, który będzie miał ogromne znaczenie i ogromną ilość połączeń, domyślamy się, że też będzie obsługiwany przez ogromną liczbę firm, to ta przestrzeń może się po prostu wypełnić i tak naprawdę to do tych punktów, które pan wymienił, należy dołożyć właśnie powstanie takiej superaglomeracji. Tak czy nie?

Tak, zdecydowanie. Łódź i Warszawa łącznie mają 5 milionów mieszkańców, połączenie ich w jeden organizm miejski, właśnie w duopolis, daje możliwość powstania aglomeracji, która jest już... posiada już skalę globalną. Jak wiemy, rozwój następuje szczególnie intensywnie w miastach, więc to jest też bardzo istotny impuls gospodarczy nie tylko dla mieszkańców tych regionów, ale też dla całej Polski.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. W dzisiejszej prasie jest informacja, że w połowie maja mają się zakończyć badania lokalizacyjne, które pokażą, gdzie może on powstać. Tak naprawdę będzie, że już w połowie maja będziemy wiedzieli dokładnie, gdzie będziemy ten port budować?

O tym, w którym dokładnie miejscu port zostanie zlokalizowany, będziemy wiedzieli po zakończeniu badań środowiskowych. Badania środowiskowe trwają półtora roku i z dwóch lokalizacji określonych przez doradcę technicznego będziemy musieli wybrać tą lokalizację, która jest mniej obciążliwa dla środowiska, mniej obciążliwa dla mieszkańców i lepsza z punktu widzenia też ekonomicznego, lokalizacji, do której łatwiej jest podprowadzić połączenia kolejowe, połączenia drogowe.

A proszę powiedzieć, czy były prowadzone, czy są już prowadzone takie konsultacje lokalne z mieszkańcami terenów, na których port może się znaleźć? Jakie jest nastawienie lokalnych społeczności do budowy tej inwestycji? Bo przecież to jest tak, że dla bardzo wielu osób będzie się to wiązało z koniecznością chociażby zmiany miejsca zamieszkania.

Tak, nie ulega wątpliwości, że rzeczywiście dla mieszkańców tych obszarów, w których port ma zostać zlokalizowany, to jest temat, który budzi emocje, dlatego też pozostajemy z nimi w stałym kontakcie. Dzięki mieszkańcom Baranowa i okolic ustawa stała się lepsza, ustawa została wzbogacona o pewne mechanizmy, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, takie, które uwzględniają na przykład rolniczy charakter tych regionów, które umożliwiają zwiększenie udziału mieszkańców w tej inwestycji w stosunku do innych ustaw. Więc nie bagatelizujemy tego zagadnienia. I tak jak teraz, gdy będziemy znali konkretne miejsca, konkretnych mieszkańców, od których będziemy chcieli nabyć nieruchomość, którym będziemy oferować uczciwą cenę, te kontakty będą jeszcze intensywniejsze.

Panie ministrze, bo my mówimy przede wszystkim... Znaczy w ogóle dyskusja wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego mam wrażenie, że koncentruje się głównie wokół tego właśnie, że będzie to gigantyczne lotnisko, połączone z koleją, połączone z drogami, czyli przedsięwzięcie o charakterze takim transportowym, tak to można nazwać. Ale czy to nie jest tak, że to przedsięwzięcie jest po prostu gigantycznym przedsięwzięciem gospodarczym, które będzie miało wpływ po prostu na rozwój polskiej gospodarki w ogóle? I to nie tylko na tym etapie, kiedy już rozpocznie działalność, ale również wtedy, kiedy będzie budowane.

Tak, rzeczywiście tak jest. Już jedna osoba, która jest zatrudniona w sektorze lotniczym, jak wynika z danych Komisji Europejskiej, generuje miejsce pracy dla trzech innych osób, jedna złotówka wygenerowana przez sektor lotniczy generuje trzy złote wygenerowane przez inne sektory gospodarcze. Natomiast już w trakcie budowy także ze względu na skalę tego projektu,  ponieważ mówimy o 35 miliardach na budowę węzła, kolejnych miliardach na rozbudowę sieci kolejowej, ze względu na skalę tego przedsięwzięcia możemy myśleć bardziej z lotu ptaka o tym, jak zmaksymalizować korzyści gospodarcze dla naszego kraju poprzez wybór tego bądź innego kontrahenta. To jest też bardzo istotny aspekt. I, oczywiście, żebyśmy stworzyli system oparty na węźle, żeby to był rzeczywiście system, jakiego potrzebujemy, musimy też dokonać skoku cywilizacyjnego, jeśli chodzi o zarządzanie.

Mamy dosłownie jeszcze minutę, ale ja dopytam pana i poproszę o taką szybką odpowiedź, czy my jesteśmy technicznie przygotowani (mówię o Polsce), infrastrukturalnie do tego, żeby udźwignąć taką inwestycję. Ja nie mówię o tym, czy nas na to stać, czy mamy na to pieniądze, ale mówię o tym, czy mamy chociażby środki, żeby dowieźć materiały, z których będą budowane poszczególne elementy tego przedsięwzięcia, czy mamy taką liczbę firm, które podołają budowie tego przedsięwzięcia. Bo czasu tak naprawdę jest niedużo, 2027 rok zdaje się, tak?

Tak.

No, to jest w perspektywie każdego człowieka to jest można powiedzieć sporo, ale jeżeli chodzi o taką inwestycję, to nie jest dużo.

Tak, rzeczywiście wbrew pozorom  harmonogram jest dość ambitny, harmonogram jest napięty. Celem ustawy jest to, żeby to przedsięwzięcie się udało, jest skoordynowanie tych kilkuset procesów, które będą musiały się dziać jednocześnie.

Bardzo dziękuję. Pan Mikołaj Wild, minister, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, był gościem Sygnałów Dnia.

JM

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak