Koronawirus. Jak sobie poradzić z zamknięciem w czterech ścianach?

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2020 10:20
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym dla własnego bezpieczeństwa spędzamy dni zamknięci w domu. Mamy pełną wiedzę dotyczącą tego, jak w tym czasie należy dbać o higienę. Mało kto jednak mówi o tym, co zrobić, by w tej trudnej sytuacji zadbać o naszą psychikę.
Audio
  • Koronawirus. Jak sobie poradzić z zamknięciem w czterech ścianach? (Cztery pory roku/Jedynka)
Co robić, by nie zwariować w czterech ścianach?
Co robić, by nie "zwariować" w czterech ścianach?Foto: fizkes/shutterstock.com

Jak podkreśliła w rozmowie z Magdaleną Zbylut-Wiśniewską psychoterapeutka, socjolożka z Ośrodka Centrum Karolina Jarmołowicz, nasza psychika to najbardziej naturalny system ochrony naszego organizmu. - To, co najbardziej naszą odporność podważa i jej zagraża to jest duży poziom stresu i lęku. A obecna sytuacja wyzwala w nas te uczucia - wskazała.

Byśmy byli w stanie normalnie funkcjonować i trzeźwo patrzeć na sytuację musimy pracować nad tym, by ten poziom lęku obniżyć. - Należy na bieżąco ustalać to, na co mamy wpływ i to, na co wpływu nie mamy, i zajmować się jedynie tym, na co mamy wpływ - wyjaśniła ekspertka. Niebezpieczne jest oglądanie i czytanie przez cały dzień doniesień o epidemii (tym bardziej, że gros z nich to tzw. fake newsy). - Powinniśmy ograniczyć dopływ informacji do takich, które pozwalają nam śledzić rozwój sytuacji i adekwatnie działać - powiedziała Jarmołowicz. 

Nie chodźmy cały dzień w piżamie

W tym byśmy się poczuli dobrze mogą nam pomóc techniki relaksacyjne. Gość radiowej Jedynki poleciła trening autogenny Schultza (technika relaksacji neuromięśniowej polegająca na wywołaniu poprzez autosugestię doznań podobnych do stanu hipnozy oraz wewnętrznej medytacji; trening składa się z sześciu elementów: uczucie ciężaru, uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie ciepła w splocie słonecznym, uczucie chłodu na czole) i trening Jacobsona (technika relaksacyjna znana jako progresywna relaksacja mięśni; trening polega na nauce napinania mięśni aż do automatyzacji).

Ważne jest także utrzymanie codziennych rytuałów. - Jeśli wstajemy normalnie o godz. 7,8 rano, to teraz też tak róbmy. Nie chodźmy przez cały dzień w piżamie. Jeśli pracujmy zdalnie, róbmy sobie takie przerwy, jak zazwyczaj. Trzymajmy się planu dnia - zaznaczyła specjalistka. Jeśli nie pracujemy, by nie skupiać się na negatywnych myślach, możemy się zająć pomocą innym. Zadzwońmy do bliskich, znajomych, popytajmy co robią. W ten sposób nasz mózg zajmie się czymś innym, przekierujemy swoją uwagę. W sytuacji, gdy siedzimy w domu sami kontaktujmy się z rodziną poprzez wideorozmowę. 

To dobry czas na to, by gotować sobie zdrowe posiłki, by zadbać o kondycję fizyczną. W internecie znajdziemy wiele filmów, różne fora internetowe czy wideoczaty pozwolą nam się poczuć częścią grupy. - Pamiętajmy - wszystko przemija. To, co się dzieje teraz również będzie miało swój koniec - podsumowała Jarmołowicz.

Profesjonalna pomoc psychologiczna

Jeśli uważamy, że potrzebujemy profesjonalnej pomocy psychologicznej, możemy się zgłosić do "Psychologów dla społeczeństwa" (www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl). Społeczność psychologów i psychoterapeutów oferuje bezpłatną pomoc - w formie wideorozmowy lub rozmowy telefonicznej - osobom szczególnie narażonym na negatywne skutki psychologiczne epidemii koronawirusa w Polsce. 

Członkowie zespołu specjalistów - interwenci kryzysowi, psychologowie, psychoterapeuci i psychotraumatolodzy - skupiają się przede wszystkim na pomocy pracownikom służby zdrowia, ale wspierają również osoby objęte kwarantanną. Na rozmowę mogę liczyć także osoby, które w związku z wprowadzonymi ograniczeniami straciły z dnia na dzień źródło dochodu oraz takie, które są w kryzysie psychicznym i odmówiono im innej formy pomocy ze względu na pandemię.

***

Audycja: "Sygnały dnia"

Prowadzący: Daniel Wydrych

Reporter: Magdalena Zbylut-Wiśniewska

Data emisji: 28.03.2020

Godzina emisji: 8.15

kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Grupy pomocowe w Sieci. Pandemia pokazała, że nie jesteśmy obojętni

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2020 11:59
W ostatnim czasie powstała cała masa różnych inicjatyw. Wśród nich są grupy "Widzialna ręka" i "Psycholodzy dla społeczeństwa".
rozwiń zwiń