Telemedycyna w czasach epidemii. Jak skorzystać z pomocy lekarza?

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2020 12:00
Zdalne konsultacje z lekarzem to kluczowa potrzeba w sytuacji zagrożenia epidemicznego wywołanego koronawirusem. Telemedycyna, która do tej pory rozwijała się w Polsce powoli i stopniowo, nagle stała się koniecznością, dlatego wiele podmiotów leczniczych zapewnia obecnie możliwość telemedycznej porady.
Audio
  • Przełom w rozwoju telemedycyny (Sygnały dnia/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Csaba Deli

Konsultacja telemedyczna stanowi pełnoprawne świadczenie zdrowotne, które powinno być udzielane na takich samych zasadach jak tradycyjna porada w gabinecie lekarza. Jedyna zmiana dotyczy formy samej komunikacji.

Czytaj więcej
dezynfekcja 1200.jpg
Czy dezynfekowanie wszystkiego nie obniży naszej odporności?

- Może si to odbywać przez telefon lub za pomocą innych narzędzi służących do komunikacji - mówi w Programie 1 Polskiego Radia rzecznik NFZ Sylwia Wądrzyk.  - Podczas teleporady lekarz ocenia stan zdrowia pacjenta, wydaje zalecenia co do terapii, a w razie potrzeby wystawia także elektroniczne narzędzia służące zdrowiu, czyli e-zwolenienia i e-recepty - dodaje. 

"Świetnie się sprawdza"

Jak mówi rzecznik NFZ, w przypadku gdy lekarz uzna, że konieczna jest osobista wizyta w poradni, taka wizyta oczywiście się odbywa. - Pacjent jest umawiany na konkretną godzinę, dzięki czemu unika czekania w poczekalni wypełnionej innymi osobami - wyjaśnia. 

- Porad udzielają lekarze POZ, czyli nasi lekarze rodzinni, pielęgniarki POZ, położne POZ, ale również lekarze specjaliści. Dotyczy to wszystkich zakresów opieki specjalistycznej, jak na przykład neurologii, diabetologii, kardiologii lub psychiatrii - mówi Sylwia Wądrzyk, ale zaznacza, że z teleporad mogą korzystać ci pacjenci, którzy pozostają już pod stałą opieką specjalistów i wymagają okresowej kontroli.

- Telemedycyna okazuje się święcić triumfy nad koronawirusem. Świetnie się sprawdza. Nie spodziewaliśmy się, że tak szybko będziemy musieli użyć tego narzędzia - mówi w radiowej Jedynce lekarz medycyny rodzinnej dr Michał Sutkowski. 

Specjalna infolinia

Uruchomiona też została specjalna infolinia NFZ 800 190 590, gdzie pacjent może uzyskać profesjonalne wsparcie w walce z koronawirusem. Korzystanie z tej formy pomocy w związku z podejrzeniem zakażenia koronawirusem jest zalecane m.in. przez ministra zdrowia, prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Teleporady medyczne – jak podkreśla NFZ i MZ - ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa; ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych; rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna oraz skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.

Teleporadę lekarską wprowadziło rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, które obowiązuje od 5 listopada 2019 r. Zgodnie z jego zapisami, możliwa jest pomoc lekarska lub pielęgniarska na odległość za pomocą systemów teleinformatycznych lub łączności. Ostateczną decyzję czy konieczna będzie wizyta w gabinecie, czy wystarczy konsultacja telefoniczna podejmuje lekarz po rozmowie z pacjentem. 

***

Audycja: "Sygnały dnia"

Prowadzi: Daniel Wydrych

Materiał: Aleksander Ziemiańczyk

Data emisji: 9.04.2020

Godzina: 6.43

Jedynka/IAR/PAP/kh

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak