Pandemia zmieniła zakupowe nawyki Polaków

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2020 14:05
Kiedy sięgnąć pamięcią do marca i kwietnia tego roku to można sobie przypomnieć ten dziwny czas strachu i niepewności. Puste sklepowe półki, z których błyskawicznie znikały makarony, ryże, drożdże czy spirytus i papier toaletowy. To na szczęście minęło, ale jak się okazuje, pandemia zmieniła zachowania klientów. Chętniej wspierają na przykład to, co lokalne.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock.com/Yummypic

Polacy chętniej, częściej i więcej kupują w małych, lokalnych sklepach niż w supermarketach. - Przeciętnie w koszyku było siedem produktów więcej - mówi Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu. Zawartość koszyka zmienia się, bo dochodzą produkty sezonowe i zakupy wyglądają inaczej niż wtedy, kiedy był ścisły lockdown.


Posłuchaj
03:26 zakupy 26-067-2020.mp3 Polacy zmieniają zakupowe nawyki (Sygnały dnia/Jedynka)

 


Kupujemy rzadziej, więcej i lokalnie

Wyniki badań przeprowadzonych w 40 krajach, w tym i w Polsce, pokazują, że w czasie pandemii wybierane są produkty lokalne. Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego zauważa, że Polacy robią większe zakupy po to, żeby rzadziej chodzić do sklepów i starają się omijać sklepy wielkopowierzchniowe. - Prawdopodobnie oceniają, że duże skupiska ludzi mogą być dla nich zagrożeniem - mówi. Podkreśla, że pandemia spowodowała eksplozje zakupów przez internet. - 70 procent tych, którzy dokonali takich zakupów, zadeklarowało, że będzie chciało utrzymać taki poziom zakupów produktów spożywczych - przytacza wynik badań.

Dorota Jezierska z Polskich Banków Żywności zwraca uwagę, że przed pójściem do sklepu warto zrobić listę zakupów. Radzi, żeby wcześniej dokonać remanentu w szafkach i zorientować się, dla ilu osób będzie potrzebne zaopatrzenie. - Dopiero potem robić listę zakupów - mówi. Tak niewiele wystarczy, żeby mniej jedzenia trafiało do kosza. W Polsce rocznie marnuje się 9 milionów ton żywności.

*** 

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Materiał: Patryk Michalski

Data emisji: 28.07.2020

Godzina emisji: 6.45

ag



 





Wiceprezes zarządu Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński, Jolanta Tkaczyk Katedra Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego), Dorota Jezierska wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Nie potrzebuję paragonu", czyli nieznajomość praw kosumenta

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2019 14:34
Robieniu zakupów często towarzyszy ekscytacja związania z radością posiadania upragnionego sprzętu gospodarstwa domowego, czy elementu garderoby. W obliczu tego typu emocji rzadko kiedy bierzemy pod uwagę możliwość wadliwości danego towaru, dlatego często zapominamy o zabieraniu paragonu. Jakie prawa konsumenta należy znać, aby wygrać spór z przedsiębiorcą?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zakupy w internecie. Jak nie dać się oszukać?

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2019 12:24
Rozpoczął się sezon na świąteczne zakupy, co oznacza jeszcze większą liczbę transakcji online. Jak bezpiecznie kupować w sieci i nie dać się oszukać? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co szósty Polak kupuje online. Raport "Polaków portfel własny – wyjątkowe lato"

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2020 09:23
Pandemia sprawiła, że w sieci kupuje co szósty Polak - wynika z badania Santander Consumer Banku. Na wsi zakupy online robi 17 proc. mieszkańców, w średnich miastach, jak np. Kielce czy Radom odsetek ten wynosi 9 proc. - czytamy w badaniu.
rozwiń zwiń