Strefy bez aut? Jak rozładować korki na ulicach polskich miast?

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2020 12:20
Władze dużych miast stawiają na komunikację miejską i rowery. W Warszawie kolejne ulice właśnie zostały objęte Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Do tego kara za nieopłacenie parkowania wzrosła pięciokrotnie. Z kolei włodarze Krakowa planują w najbliższej przyszłości całkowicie zamknąć centrum dla samochodów. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: KELENY/shutgterstock.com

Posłuchaj
03:28 [ PR1]PR1 (mp3) 8 wrzesień 2020 07_42_28.mp3 Strefy bez aut? Jak rozładować korki na ulicach polskich miast? (Sygnały dnia/Jedynka)

 

Władze Krakowa chcą by za pięć lat do dzielnic w centrum, do Starego Miasta, Kazimierza czy Starego Podgórza, samochodami mogli wjeżdżać wyłącznie mieszkańcy.

Jak wytłumaczył Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, swobodny przejazd samochodem możliwy byłby do tzw. trzeciej obwodnicy. - Między trzecią a drugą obwodnicą trzeba już nadawać priorytet transportowi zbiorowemu i budować infrastrukturę rowerową. Wewnątrz drugiej obwodnicy wjazd powinien być tylko i wyłącznie dla mieszkańców obszaru lub chcących załatwić jakąś sprawę - ocenił.

Jeśli nie samochodem, to czym? Komunikacją miejską lub rowerem. By zachęcić mieszkańców Krakowa do zmiany sposobu podróżowania po mieście powstać ma siedem nowych tras tramwajowych. W planach jest także rozbudowa infrastruktury rowerowej, mają powstać nowe trasy rowerowe. Do tego rozwój kolei aglomeracyjnej i budowa parkingów typu Park and Ride.

- Są zlecone koncepcje linii tramwajowej Azory - Cichy Kącik, Mały Płaszów - Złocień i Teligi-Rżąka. Zobaczymy co z Alejami, oczywiście życzylibyśmy sobie, żeby tam też linia powstała, ale zakładamy, że w 2025 roku te wymienione linie będą oddane od użytkowania, albo przynajmniej w budowie - powiedział Łukasz Franek.

Według wyliczeń, w tej chwili 45 proc. podróży odbywa się w Krakowie samochodem. Według planów powinno to być co najwyżej 25 proc.


. 
PAP/Maciej Zieliński

Warszawa: większa strefa płatnego parkowania

Od poniedziałku warszawska Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) obowiązuje na nowych obszarach Woli i Pragi-Północ. To w sumie 7,8 tys. miejsc parkingowych i 117 ulic. Na Woli nowa strefa obejmie teren pomiędzy Okopową i Towarową, a al. Prymasa Tysiąclecia wraz z ul. Grabowską. Z kolei na Pradze strefa obejmie Starą i Nową Pragę bez Szmulowizny i okolic pl. Hallera. 

- Celem jest zwiększenie rotacji na miejscach postojowych, po to, abyśmy mogli szybciej i sprawniej znaleźć miejsce parkingowe - powiedziała rzeczniczka stołecznego Ratusza Karolina Gałecka i dodała, że strefa płatnego parkowania nie powinna być traktowana jak tradycyjny parking. - Kierowcy, którzy nie muszą, nie powinni do niej wjeżdżać - wskazała.

Rada Miasta st. Warszawy podniosła też karę za nieuiszczenie opłaty za parkowanie z 50 do 250 zł. Jak uzasadniono uchwałę, kwota nie była zmieniana od 17 lat. "Wysokość opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu w komunikacji publicznej w Warszawie wynosi obecnie 266 zł i 186,20 zł w razie jej uiszczenie w ciągu siedmiu dni od daty wystawienia dokumentu wzywającego do jej uiszczenia" - zauważono.

A to nie koniec planów - rozważane jest wprowadzenie tzw. Strefy Śródmiejskiej, w której opłaty za parkowanie byłyby wyższe. - Jeszcze w tym roku będą wykonane badania i analizy - wyjaśniła Karolina Gałecka.

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie (SPPN) funkcjonuje od połowy 1999 roku. Obowiązuje od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem: 2 maja, 24 i 31 grudnia) w godz. 8-18. Pierwsza godzina parkowania kosztuje 3 zł, druga - 3,60 zł, trzecia godzina - 4,20 zł, czwarta i kolejne po 3 zł. Za zostawienie auta na cały dzień trzeba zapłacić 31,80 zł. Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł (10 minut).

Mieszkańcy SPPN - spełniający określone warunki - płacą abonament w kwocie 30 zł rocznie. 

***

Tytuł audycji: Sygnały Dnia

Prowadzą: Karolina Rożej i Piotr Gociek

Autor materiału: Grzegorz Krakowski

Data emisji: 8.09.2020

Godzina emisji: 9.00-12.00

Jedynka/IAR/PAP/kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Piątka dla Zwierząt": koniec z łańcuchami, występami w cyrku i cierpieniem dla mody

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2020 10:24
Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński oświadczył, że w Polsce trzeba wprowadzić nowy porządek prawny dotyczący ochrony zwierząt i poinformował, że gotowy jest projekt ustawy w tej sprawie. Ma on zostać złożony w Sejmie w tym tygodniu.
rozwiń zwiń