BSafe. Jak ustrzec się przed zalewem fake newsów?

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2021 13:12
Projekt BSafe tworzy grupa licealistów, których połączyła chęć uwolnienia świata od fake newsów. - Z reguły są to informacje negatywne i mają zgubny wpływ zwłaszcza na ludzi młodych - tłumaczył Mateusz Janecki, koordynator BSafe. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: PhotoStockPhot/shutterstock.com

komputer haker stock 1200.jpg
Jak prywatne komputery mogą działać w służbie nauki?

Projekt BSafe ma określać problem społeczny dotykający głównie młode osoby, które codziennie korzystają z social mediów, ale nie mają świadomości pułapek, jakie na nich czyhają w takich serwisach. - Fake newsa ciężko rozpoznać. Te informacje mają często bardzo duże zasięgi, bo z reguły służą kampaniom reklamowym. Na przykład, jeśli są to informacje medyczne - co w dobie pandemii jest szczególnie częste - warto weryfikować je w medycznych, akademickich źródłach - wyliczał gość Czwórki. Jak podkreślał, fake newsy rozpowszechniają nie tylko ludzie młodzi, ale i seniorzy. - Młodzi ludzie teraz często udostępniają sobie informacje dotyczące terminów powrotu do szkół - podkreślał gość Czwórki. 

Posłuchaj
06:43 Pierwsze słyszę/Czworka 15.02.2021.mp3 na czym polega i jak działa BSafe? (Pierwsze słyszę/Czwórka) 

Jak tłumaczył, kolejnym tematem, którym chcą się zająć działacze skupieni w BSafe są dane osobowe, które nieświadomie udostępniamy firmom takim jak Facebook czy Google. Projekt realizowany jest w ramach "Zwolnieni z Teorii". - Takie portale wiedzą o nas dosłownie wszystko: począwszy od tego co lubimy jeść, aż po to, gdzie biegamy. Wszelkiego typu aplikacje sportowe, służące do treningu mają w ustawieniach śledzenia naszej lokalizacji - wyliczał Mateusz Janecki. - Ma to oczywiście służyć profilowaniu reklam, a my często nie zdajemy sobie sprawy, ile informacji o sobie oddajemy za darmo. Te dane są cenne, ale oczywiście wszystko zależy od tego, ile jest za nie gotowy zapłacić reklamodawca. 

Posłuchaj także:

BSafe chcą walczyć z zalewem fake newsów m.in. poprzez edukowanie. - Czyli filmy na Youtube, ciekawostki na Facebooku, Instagramie czy naszej stronie internetowej - wyliczał Mateusz Janecki. - Do tego dojdą szczegółowe kampanie reklamowo-informacyjne umieszczane na naszych stronach. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziMateusz Kulik

Gość: Mateusz Janecki (koordynator BSafe)

Data emisji: 14.02.2021

Godzina emisji: 8.16

kd

Czytaj także

The Awwwesomes. Odczarowują stereotypy kodowania

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2017 14:00
- Wbrew panującym opiniom społeczność programistów jest bardzo otwarta i chętnie dzieli się wiedzą - przekonują w Czwórce Agnieszka Naplocha i Marta Sztybor, założycielki The Awwwesomes, przed którymi języki HTML i CSS nie mają tajemnic.   
rozwiń zwiń

Czytaj także

Miłość jak z obrazka, czyli kochanie na Instagramie

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2021 13:00
Na szczęście zawsze dobrze się patrzy - mawiały nasze babcie i to na długo przed epoką social mediów. Dziś miłość nie tylko świetnie wygląda, ale też dobrze się "klika", co pokazują instagramowe profile światowych gwiazd.
rozwiń zwiń