Zmiany w prawie drogowym: na celowniku m.in. hulajnogi i rolki

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2021 11:53
20 maja wchodzą w życie przepisy dotyczące osób poruszających się na elektrycznych hulajnogach, ale również wrotkarzy czy rolkarzy. Co się zmieni?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Kamil Smyk

Czytaj też:
przejście dla pieszych free shutterstock 1200.jpg
Wzrost liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada, że hulajnoga to pojazd, którym może poruszać się tylko jedna, trzeźwa osoba. Dopuszczalna prędkość została ustalona na poziomie 20 km/h. To jednak niejedyne zmiany, jakie wchodzą w życie.


Posłuchaj
04:14 PR1_AAC 2021_05_18-06-46-36.mp3 Od 20 maja w życie wchodzą nowe przepisy regulujące m.in. jazdę elektryczną hulajnogą (Sygnały dnia/Jedynka)

 

Hulajnogą tylko w wyznaczonych miejscach

Osoby używające hulajnóg, w uzasadnionych wypadkach i po spełnieniu kilku warunków będą mogły poruszać się ścieżką rowerową lub pasem ruchu dla rowerów. - Dodatkowo można korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, tylko w przypadku gdy nie ma drogi dla rowerów. Można wówczas jechać z prędkością 20 km/h - wyjaśnia rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś. Wielu użytkowników elektrycznych hulajnóg z pewnością zastanawia się, co z jazdą po chodnikach.

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury rozwiewa wątpliwości, podając przykłady, kiedy będzie to możliwe. - Gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje drogi dla rowerów. Wtedy użytkownik musi poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowywać szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać mu ruchu - wylicza. Podobne zasady będą obowiązywały np. użytkowników rolek i deskorolek.

Fb/Mazowiecka Drogówka

Czytaj też:
covid rowery rodzina free shutt 1200 .jpg
Obowiązkowe i dodatkowe wyposażenie roweru - o czym pamiętać?

Ochrona małoletnich i pieszych

Osoby poniżej osiemnastego roku życia, chcąc poruszać się Urządzeniami Transportu Osobistego, będą musiały posiadać kartę rowerową, albo prawo jazdy (kategoria AM, A1, B1 lub T). Jeszcze bardziej surowe przepisy będą dotyczyły dzieci poniżej 10. roku życia. - Dopuszczać się będzie kierowanie hulajnogą elektryczną przez dziecko do 10. roku życia, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej - mówi Robert Opas z Komendy Głównej Policji.

YouTube/Mazowiecka Drogówka

1 czerwca wchodzą za to w życie przepisy, które szczególną ochroną obejmą pieszych przekraczających jezdnię. - Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych, ale także wchodzący na nie będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem, wyłączając pojazdy szynowe, czyli w przypadku terenów miejskich głównie mówimy tutaj o tramwajach - dodaje Robert Opas. Nowe regulacje dotyczą również używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.

- Chodzi tu o sposób zachowania, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych - dodaje Robert Opas.

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzący: Daniel Wydrych, Piotr Gociek

Materiał: Izabela Kostyszyn

Data emisji: 18.05.2021

Godzina emisji: 6:46

mg

Czytaj także

Tempo 30, czyli Strefa uspokojonego ruchu w miastach. Czy kierowcy przestrzegają ograniczeń?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2021 16:25
Tempo 30, czyli tak zwana Strefa uspokojonego ruchu kołowego w miastach, to jeden ze środków bezpieczeństwa, który został wprowadzony w większości zatłoczonych centrów. W oznaczonych miejscach kierowców obowiązuje ograniczenie prędkości do trzydziestu kilometrów na godzinę, co wymuszane jest nie tylko przez znaki, ale też trwałe elementy umieszczane bezpośrednio na jezdni. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

7 niebezpiecznych zachowań za kierownicą

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 05:00
Jak mówi przysłowie – czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Utrwalane przez lata nieprawidłowe wzorce budują złe nawyki, mające bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Które niebezpieczne zachowania są najpopularniejsze u polskich kierowców?
rozwiń zwiń