Recenzja produktu czy reklama? Influencerzy i media społecznościowe pod lupą UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 07:55
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych influencerów są właściwie oznaczane, że są reklamami. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych, by internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co recenzją produktu.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Diego Cevo

Posłuchaj
04:47 Jedynka/Sygnały dnia - 13.10.2021 reklama w sm Recenzja produktu czy reklama? Influencerzy i media społecznościowe pod lupą UOKiK (Sygnały dnia/Jedynka)

 

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wytłumaczył, że wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci.



Rawpixel.com Shutterstock facebook instagram influencer 1200.jpg
Nie lekarz, lecz youtuber... Zawodowe marzenia XXI wieku

- Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały - wyjaśnił szef UOKiK.

- Pamiętajmy, że influencerzy to w rzeczywistości przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i jako przedsiębiorcy ponoszą odpowiedzialność, mają pewne obowiązki - zwrócił uwagę.

Odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.

- Influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko - zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani - wskazał Chróstny.

"Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od końca września bada relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. "Weźmiemy pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów. Będziemy sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak - to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. Zamierzamy też weryfikować, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów" - poinformowano w komunikacie.


Czytaj także:


Szef UOKiK podkreślił, że działania Urzędu mają uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. - Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w internecie. Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe - stwierdził prezes.

Urząd zaznaczył, że postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, które w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań. Zgodnie z przepisaniem za nieudzielenie informacji żądanych przez prezesa UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro. 

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzą: Karolina RożejGrzegorz Jankowski

Autor materiału: Aleksander Ziemiańczyk

Data emisji: 13.10.2021

Godzina emisji: 7.45

Jedynka/PAP/UOKiK/kk

Czytaj także

Nastolatkowie wpatrują się w ekrany komputera i smartfona 12 godzin dziennie. Niepokojące wnioski najnowszego raportu

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2021 14:44
Nastolatki coraz więcej czasu spędzają w internecie, a wprowadzenie nauki w formie zdalnej nie zmniejszyło zainteresowania tą formą spędzania czasu. To jeden z wniosków raportu "Nastolatki 3.0" przygotowanego przez państwowy instytut badawczy NASK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zabezpieczyć komputer przed cyberprzestępcami? Zobacz, co należy zrobić - krok po kroku

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 13:00
Dziś, 12 października, obchodzimy Dzień Bezpiecznego Komputera. Takie dni ustanawiane są po to, aby uświadomić zagrożenia, jakie coraz częściej dotyczą cyberprzestrzeni, z której korzysta już niemal 87 proc. Polaków. Warto więc poznać kilka podstawowych zasad, które pomogą nam chronić dostęp do naszego komputera, a tym samym naszą prywatność, dane osobowe i pieniądze w cyfrowym świecie.
rozwiń zwiń