Na straży naszego bezpieczeństwa. Dziś Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 11:10
Choć stoją na straży bezpieczeństwa ruchu lotniczego, nie myślimy o nich tak często jak o personelu pokładowym czy pilotach. Kontrolerzy - bo o nich mowa - dziś obchodzą swoje święto. Jak wygląda ich codzienna praca?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com

Czytaj też:
lot samolot free shutter 1200.jpg
Plany LOT-u: dopasuje siatkę połączeń do nowych obostrzeń, liczy, że poleci do USA w listopadzie

Przeciętnemu obserwatorowi niebo wydaje się zazwyczaj puste, a jednak kontrolerzy lotu rozpatrują je pod kątem stref i obszarów. - My piloci nie wyobrażamy sobie ani powietrza bez stref, ani stref bez kontrolerów lotniczych - mówi pilot, Marcin Michalak.


Posłuchaj
04:22 PR1_AAC 2021_10_20-07-45-39.mp3 Dziś Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego ("Sygnały dnia"/Jedynka)

 

Bezcenne doświadczenie

Piloci zwracają uwagę na wiedzę i doświadczenie kontrolerów ruchu lotniczego. Dodają, że nieustannie z nich czerpią. - Korzystamy z ich prognoz, by podejmować właściwe decyzje, po to, by budować świadomość sytuacyjną - tłumaczy Marcin Michalak. Sami kontrolerzy w swojej pracy zwracają uwagę przede wszystkim na ogromną odpowiedzialność. - Jestem przekonana, że każdy posiadacz licencji ruchu lotniczego to osoba niezwykle odpowiedzialna - mówi Olga Lubryczyńska-Budrewicz.

YouTube/Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej

Gość "Sygnałów dnia" podkreśla, że kluczowa w tym zawodzie jest odpowiedzialność za ludzkie życie. Dobry kontroler powinien odznaczać się zdolnością szybkiego myślenia oraz umiejętnością planowania z wyprzedzeniem. - Gdy dwa statki powietrzne lecą naprzeciwko siebie, to poruszają się z prędkością 1800 kilometrów, bo sumują się prędkości obu. Tak naprawdę, w minutę te samoloty pokonują odległość 30 kilometrów - wyjaśnia prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Janusz Janiszewski.

Zobacz też:

Czytaj też:
shutt lotnisko 1200.jpg
Linie lotnicze mierzą się ze skutkami pandemii. Długi rozbieg do normalności

Przekuć stres w spokój

Prędkość samolotów i odległość, jaką pokonują, zmusza kontrolerów do tego, by obraz sytuacyjny tworzyć już na piętnaście do dwudziestu minut do przodu. - Tak, by mogli wykonać separację, czyli tak, żeby zabezpieczyć ruch statków powietrznych i każdego pasażera - wylicza gość audycji. W każdym samolocie znajduje się średnio 180 pasażerów. Choć kontroler pracuje w ciągłym stresie, jego głównym zadaniem jest wprowadzenie spokoju i pewności na pokład samolotu.

- Każda sytuacja stresująca prędzej czy później nas spotyka. Zawsze musimy dokonywać pewnych wyborów, a każdy wybór poprzedzony jest głęboką analizą - nie kryje Olga Lubryczyńska-Budrewicz. Marcin Michalak otwarcie przyznaje, że wdzięczność pilotów wobec kontrolerów jest ogromna. - To sprawia poczucie bezpieczeństwa. Jest świadomość, że gdzieś ktoś po drugiej stronie czuwa nad nami i służy pomocą - podkreśla.

Fb/Urząd Lotnictwa Cywilnego

Personel naziemny - elita powietrznej branży

W Polsce kontrolerów ruchu lotniczego jest 600. Obsługują oni ponad 870 tys. operacji lotniczych rocznie. Codziennie mają pod swoją opieką prawie 3 tys. samolotów przewożących ok. 500 tys. pasażerów. Służbę pełnią przez cały rok, każdego dnia i przez całą dobę. Przestrzeń powietrza tętni życiem nieustannie. Oni sami życzą sobie zdrowia i nudnych dyżurów. - Chcielibyśmy, by tych sytuacji nerwowych i niebezpiecznych w powietrzu było jak najmniej - podsumowuje Olga Lubryczyńska-Budrewicz.

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzą: Daniel Wydrych i Grzegorz Jankowski

Materiał: Izabela Kostyszyn

Data emisji: 20.10.2021

Godzina emisji: 7.45

mg

Czytaj także

"Dostosowanie kształcenia do nowych samolotów". Nowe wyzwania przed "Szkołą Orląt" w Dęblinie

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 12:23
Sporo zmian i wyzwań stoi w nowym roku akademickim przed Lotniczą Akademią Wojskową w Dęblinie, między innymi dostosowanie kształcenia do nowych samolotów, ale nie tylko. Całe lotnisko wojskowe czekają w najbliższych latach wielkie zmiany. 
rozwiń zwiń