Zamawianie jedzenia na wynos. Rosnąca liczba skarg od klientów

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2021 09:57
Opcja dowozu jedzenia ułatwia życie, a usługi dostawców w dobie pandemii cieszą się ogromnym powodzeniem. Tymczasem lista zarzutów wobec nich jest ogromna i ciągle rośnie. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Foto: Shutterstock/SFIO CRACHO

pap_Chróstny 1200 .jpg
"Decyzjom finansowym i inwestycyjnym towarzyszy realne ryzyko". Prezes UOKiK o kampanii "Policz i nie przelicz się"

Uwagi od konsumentów 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się rosnącej liczbie skarg od konsumentów zamawiających zakupy oraz jedzenie do domu. Zażalenia od niezadowolonych klientów dotyczą m.in. aplikacji ułatwiającej zamówienie jedzenia do domu. - Zgłoszenia konsumentów odnoszą się do nieprawidłowości w informowaniu i ocenie, na podstawie której podejmują decyzję o zakupie - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Skargi dotyczą także nierozliczenia się przedsiębiorców za niezrealizowane zamówienia. W postępowaniach zweryfikujemy działanie tych aplikacji - wyjaśnia. 

Monitoring procesu dostawy

Lista zarzutów jest długa. Klienci skarżą się m.in. na obciążenie opłatą mimo naliczonego rabatu, brak informacji o zmianie zamówienia, utrudnioną komunikację czy problemy z reklamacją. 

Iwonka Kruk, przedstawicielka jednej z firm, które oferują dowóz posiłków pod wskazany adres, podkreśla, że konsument może monitorować cały proces dostawy oraz ma wpływ na jakość usługi. 


Posłuchaj
04:11 Jedynka/SD dowóz jedzenia.mp3 Zamówienie jedzenia na wynos. Rosnąca liczba skarg od klientów (Sygnały dnia/Jedynka)

 

- W monecie składania zamówienia użytkownik ma możliwość doprecyzowania, w jaki sposób chce, żeby jego zamówienie zostało dostarczone, np. czy w sposób bezkontaktowy do drzwi, czy chce się spotkać z dostawcą w konkretnym miejscu. Może dodać również uwagi do swojego zamówienia - wyjaśnia. - Po każdej zrealizowanej usłudze użytkownicy są proszeni o ocenę dostawy i zamówienia. Wszystkie problemy możemy zgłosić z poziomu aplikacji w zakładce "pomoc" lub przez stronę internetową. 

Aplikacje coraz bardziej popularne  

Klienci chętnie korzystają z dostępnych aplikacji do zamawiania jedzenia. Z kolei firmom zależy, żeby transakcje przebiegały pomyślnie. - Mieliśmy okazję odpowiedzieć na szereg pytań z urzędu i wyczerpująco wyjaśnić, w jaki sposób porozumiewamy się z klientami. Staramy się jak najsprawniej rozwiązać dany problem i jesteśmy w stałym kontakcie z prezesem UOKiK - mówi Iwona Kruk. 

W przypadku gdy skargi klientów okażą się słuszne, firmy oferujące dowóz jedzenia do domu mogą zapłacić karę w wysokości do 10 proc. obrotu. 

Czytaj również: 

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia 

Materiał: Klaudia Porębska 

Data emisji: 2.11.2021 r. 

Godzina emisji: 7.41 

ans 

Czytaj także

Prezes UOKiK: bezpieczne zakupy w sieci to świadomość zagrożeń i odrobina naszego wysiłku

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 17:30
- Dziś, w światowym Dniu Konsumenta, apelujemy o zachowanie ostrożności podczas internetowych zakupów. Dlatego uruchomiliśmy specjalną stronę internetową www.konsument.edu.pl, na której można przeczytać, jakie praktyki stosują nieuczciwi sprzedawcy usług lub towarów - powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK: konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2021 12:00
Liczba skarg skierowanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwiększyła się rok do roku aż o 20 procent! To efekt nagłaśniania problemów klientów z firmami, m.in. z bankami. Świadczy to zarazem o tym, że stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami i przedsiębiorcami.
rozwiń zwiń