Życie w czasach photoshopa, czyli świat bez wad

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 09:30
Retusz jest obecnie czymś naturalnym. Samochody w reklamie, postacie, aktorzy, prezenterzy telewizyjni - wszystko jest ulepszane. Musimy się nauczać z tym żyć - tłumaczy Kacper Osiecki, psycholog zachowań konsumenckich.
Audio
Życie w czasach photoshopa, czyli świat bez wad
Foto: Glow Images/East News

Świat w wersji "photoshopowej" nie podoba się wiceprzewodniczącej SLD, która złożyła skargę do Komisja Etyki Reklamy. Katarzyna Piekarska ma zastrzeżenia do plakatu, na którym widnieje komputerowo zmodyfikowana twarz znanej modelki reklamującej kosmetyk. Posłanka chce, aby Komisja Etyki Reklamy zakazała publikacji reklamy. - Ciężko jest postawić granicę, do jakiego stopnia można modyfikować obraz. Do jakiego stopnia ta modyfikacja jest dopuszczalna, a powyżej jakiego jest niedopuszczalna i nosi znamiona nieuczciwej reklamy - wyjaśnia ekspert.

W opinii Osieckiego nie należy tego regulować prawem. - Dlatego, że na każdy zakaz znajdzie się kilka sposobów jego omijania - argumentuje. Zdaniem gościa Jedynki reklamę najlepiej weryfikuje rzeczywistość. - Konsumenci przestaną kupować produkty, które oferują zbyt wiele na poziomie reklamy, a nie dostarczają efektów takich, jakie zostały obiecane - tłumaczy Kacper Osiecki, psycholog. Radzi też, aby do reklam podchodzić z dystansem i racjonalnie. Odróżniać rzeczywistość od fikcji, co zresztą jak wykazują badania, czynimy. - Wykorzystując nowoczesne technologie badawcze oparte na reakcji fal mózgowych widzimy, że mózgi konsumentów bronią się przed sztucznością. Jeżeli twarze są nienaturalne nie następuje identyfikacja z taką osobą - informuje gość Jedynki. Kiedy się nie identyfikujemy z reklamą, jej wiarygodność spada. Zwyczajnie - nie kupujemy tego.

Rozmawiali Roman Czejarek i Krzysztof Grzesiowski.

(mb)

Czytaj także

Ponad 1420 skarg na reklamy, najwięcej na te promujące sprzęt RTV i AGD

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2011 17:21
Agresywne, posługujące się stereotypowym postrzeganiem płci, podważające wartości rodzinne - to najczęściej wytykane grzechy polskich reklam w 2010 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chcą zakazać tej reklamy

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2012 10:05
Ale piękna! Jak z reklamy. Właśnie dlatego chcą tego zakazać. O sprawie pisze "Gazeta Wyborcza".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zakaz reklamy, która wynaturza kobiety?

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2012 13:30
- Czasami zmienione cyfrowo zdjęcia modelek nie przypominają kobiet, a manekiny - mówiła w radiowej Jedynce Katarzyna Piekarska (SLD). Tej propagandzie często ulegają dzieci.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Katarzyna Piekarska: popularność to nic złego

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2012 08:30
Katarzyna Piekarska (SLD): Nie złożyłam skargi na reklamę L’Oreal, a na inną reklamę. Nie odpowiadam za to, co piszą w gazetach.
rozwiń zwiń