Naukowiec: każdy może odkryć planetę!

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2013 09:27
- Internauci mogą analizować dane z teleskopu Keplera, dzięki czemu każdy ma szansę zostać odkrywcą nowej planety - mówił w Jedynce Lech Mankiewicz, PAN.
  • Lech Mankiewicz o odkryciach astronomicznych (Sygnały dnia/Jedynka)
Naukowiec: każdy może odkryć planetę
Foto: NASA/JPL.

Dzięki internetowemu projektowi szukania planet pozasłonecznych odkryta została planeta PH2b. Odkrywcą okazał się Polak - 33-letni informatyk ze Zgierza, Rafał Herszkowicz. Internauta dokonał tego w serwisie OdkrywcyPlanet.pl, który jest polską wersją językową projektu PlanetHunters.org, działającego na platformie Zoouniverse.org.

- W ramach tego projektu internauci mogą analizować wyniki obserwacji pracującego w kosmosie teleskopu Keplera. NASA udostępnia dane do przeglądania natychmiast po ich wstępnej obróbce, dzięki czemu każdy ma szansę zastać odkrywcą nowej planety, na równi z naukowcami - mówił w "Sygnałach dnia" profesor Lech Mankiewicz z PAN.

Istnienie układu planetarnego PH2 zostało potwierdzone dodatkowymi obserwacjami. Znajduje się w nim planeta wielkości Jowisza, która okrąża gwiazdę podobną do Słońca. Planeta, która otrzymała oznaczenie PH2b, znajduje się w "strefie życia" wokół swojej gwiazdy, czyli w obszarze, w którym panuje temperatura umożliwiająca występowanie na planecie wody w stanie ciekłym.

Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.

Zobacz więcej na temat: kosmos NAUKA

Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b!

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2013 12:23
Odkrywcą jednej z planet pozasłonecznych jest Rafał Herszkowicz, astronom - amator ze Zgierza - dowiedziała się Informacyjna Agencja Radiowa. Zdaniem ekspertów, potwierdzenie istnienia tej planety to odkrycie na dużą skalę.

Kopernik ze Zgierza odkrył planetę PH2b

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2013 09:17
Rafał Herszkowicz, informatyk z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zgierzu, odkrył pozasłoneczną planetę wielkości Jowisza - PH2b. Swojego wyczynu dokonał, biorąc udział w społecznościowym projekcie naukowym PlanetHunters.org.