Robienie zdjęć towaru w sklepie. Prawo po stronie klienta

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2015 12:51
Nie ma przepisu, który jednoznacznie pozwala lub zakazuje robienia zdjęć w sklepach. Skoro coś nie jest zakazane, to jest dozwolone.
Audio
  • Które sieci godzą się na robienie zdjęć, a które przed tym bronią? (Cztery pory roku/Jedynka)
Sklep jest przestrzenią publiczną, pracownicy nie mają więc prawa ani zabronić nam zrobienia zdjęcia, ani żądać od nas opuszczenia sklepu  - zapewnia w Jedynce prawnik Jakub Pietrusiak
Sklep jest przestrzenią publiczną, pracownicy nie mają więc prawa ani zabronić nam zrobienia zdjęcia, ani żądać od nas opuszczenia sklepu - zapewnia w Jedynce prawnik Jakub Pietrusiak Foto: Robin Starset/Flickr/CC BY-NC-SA 2.0

- Prawo stanowi, że jeśli czegoś nie zabrania, to zezwala - zapewnia prawnik Jakub Pietrusiak.

Badania wskazują, że ponad 80 proc. placówek nie zgadza się na robienie zdjęć czy skanowanie metek towarów. - Sieci handlowe boją się, że zostaną galeriami do wystawiania produktów i konsultowania zakupów, natomiast nie będą sprzedawały - uważa Sebastian Starzyński. Najbardziej wobec takich praktyk konsumenckich oponują dyskonty. - Boją się porównywania cen. Reklamują się jako najtańsze, ale nie zawsze są najtańsze. Wykorzystują mechanizm, że cen wielu produktów nie pamiętamy i na nich można realizować marżę - wyjaśnia.

Jakub Pietrusiak podkreśla, że nie ma jednoznacznego przepisu, który zabraniałby robienia zdjęć w sklepach i mamy prawo pytać, na jakiej podstawie jesteśmy na przykład wypraszani ze sklepu. Najczęściej przytaczany jest wtedy argument, że fotografowanie narusza prawa autorskie i własność intelektualną sklepów lub jest naruszeniem miru domowego. - Sklep jest przestrzenią publiczną, pracownicy nie mają więc prawa ani zabronić nam zrobienia zdjęcia, ani żądać od nas opuszczenia sklepu. Pracownicy nie mogą też w jakikolwiek sposób kierować nas do wyjścia, bo stanowi to naruszenie nietykalności fizycznej, ani też grozić wezwaniem policji, co stanowi groźbę karalną, bo wezwanie jest bezpodstawne - wyjaśnia prawnik.

Goście radiowej Jedynki wymieniają inne chybione argumenty pracowników sklepów, a także wskazują na dobre praktyki handlowe.

***
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Goście: Jakub Pietrusiak - prawnik z kancelarii AKLegal oraz Sebastian Starzyński, prezes instytutu badawczego ABR Sesta
Data emisji: 7.01.2015
Godzina emisji: 11.20 i 11.40

(asz/ag)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rękojmia, gwarancja, reklamacja. Rewolucja na zakupach

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2014 15:17
Prezenty na Święta Bożego Narodzenia będziemy jeszcze kupować na starych zasadach, natomiast już podczas noworocznych wyprzedaży skorzystamy z Ustawy o prawach konsumenta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ustawa o prawach konsumenta - zmiany, o których warto wiedzieć

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2015 18:00
Od 2015 roku w ustawie o prawach konsumenta zaszły zmiany. Zostały unormowane zasady zakupów przez telefon, zakupów w sieci, u akwizytora i te tradycyjne.
rozwiń zwiń