X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Katharsis", czyli el-muzyka Czesława Niemena

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2014 11:56
Termin el-muzyka wymyślili Czesław Niemen z Markiem Bilińskim. - Naradzili się przed mikrofonem publicznego radia, że będą go używać w odniesieniu do muzyki elektronicznej - wyjaśnił w radiowej Jedynce muzyczny dziennikarz Jerzy Kordowicz.
Audio
  • Jerzy Kordowicz i Paweł Sztompke o muzyce elektronicznej Czesława Niemena (Muzyka nocą/Jedynka)
Czesław Niemen
Czesław NiemenFoto: PAP/DPa/picture-alliance

Jerzy Kordowcz znał osobiście Czesława Niemena. Prowadził z nim w Polskim Radiu audycje ("Studnio nagrań” oraz "Studio el-muzyki"), gdzie prezentowali mniej znane, elektroniczne utwory artysty. - Ekskluzywność audycji polegała na tym, że Czesław przynosił rzeczy, które wcześniej nie były publikowane. Mieliśmy okazję prezentować nowości i premiery. Mówił o swoim zmieniającym się instrumentarium i fascynacjach muzycznych - tłumaczył Kordowicz. Niestety, z czasem tych premierowych utworów było coraz mniej. - Rynek obfitujący w pirackie wydawnictwa nie nastręczał impulsów, by taką muzykę promować. Były to łakome zdobycze dla kolekcjonerów nagrań. Czesław zawsze czuł się pewniej, jeżeli mogliśmy fragmenty utworów przepleść słowem - dodał Kordowicz.

Miesiąc Czesława Niemena w "Muzycznej Jedynce" >>>

Jednym z najznakomitszych przykładów muzyki elektronicznej Czesława Niemena jest utwór "Bema pamięci żałobny rapsod". Trwający 17 minut, do dziś robi ogromne wrażenie. - W momencie, kiedy się pojawił oraz obecność zaproszonych artystów Zbigniewa Namysłowskiego i Michała Urbaniaka uczyniła z muzyki Niemena, która była ilustracją do wstrząsającego tekstu Cypriana Kamila Norwida, dzieło artystyczne wielkiego formatu - powiedział Jerzy Kordowicz w rozmowie z Pawłem Sztompke. Natomiast album "Enigmatic", na której znalazł się ten utwór, pozostaje jedną z najbardziej inspirujących płyt polskiego rocka.

Jednak najbardziej reprezentatywne dla muzyki elektronicznej Niemena są te utwory, w których artysta był sam dla siebie sterem, żeglarzem i okrętem. Znalazły się one na płycie "Katharsis" z 1975 roku. - Będąc autorskim i solowym dokonaniem Czesława Niemena, wprowadza jego muzykę w świat elektroniki. Jeszcze kameralnej i nieobdarzonej imponującą fakturą, jak w jego późniejszych dokonaniach, ale wyjątkową w historii polskiej muzyki - zapewnił Kordowicz. Muzyka na płytę "Katharsis" powstała technologią domową, która w połowie lat 70. nie była tak powszechna, jak obecnie. Nie było wtedy takich możliwości technicznych, jak obecnie. Niemen nagrywał ją na szpulowym magnetofonie.

Czesław Niemen w Radiach Wolności >>>

Wśród późniejszych elektronicznych dokonań Czesława Niemena Jerzy Kordowicz wymienił płyty "Terra Deflorata" oraz "spodchmurykapelusza".

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

tj/ag

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Małgorzata poznaje Czesława Niemena: nie od razu zaiskrzyło

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2014 15:24
- Zadziałał na mnie, ale pomyślałam, że to bez sensu - jakaś tam Małgosia, a tutaj wielki artysta - powiedziała Małgorzata Niemen. W cyklu radiowej Jedynki "Bez Tajemnic" wspominała swoje pierwsze spotkania z Czesławem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Natalia Niemen: tata nie był odtwórcą, nie był tylko wokalistą

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2014 21:00
- Ja go nazywam kompozytorem i poetą, który przy okazji wykonywał wokalnie i instrumentalnie swoje pomysły. Tata był czasami nawet załamany tym, że ludzie nie chcą poznać jego dojrzałej myśli muzyczno-poetyckiej. Włożył ogrom pracy, poświęcił masę zdrowia, by stworzyć płytę "spodchmurykapelusza" - powiedziała Natalia Niemen w radiowej Jedynce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czesław Niemen: byłem regionalny, ale nie narodowy

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2014 12:24
- Próbowałem zrobić karierę międzynarodową, ale nie udało się. Prawdopodobnie dlatego, że byłem zbyt regionalny. Nie chcę powiedzieć, że narodowy, bo to nieprawda. Od zawsze miałem potrzebę docierania do źródeł z szerokiego świata - mówił Czesław Niemen w rozmowie z Hanną Marią Gizą.
rozwiń zwiń