"Babadag" - połączenie tradycji i nowoczesności. Bilińska: jestem ze szkoły reinterpretacji

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2022 16:28
Zespół Babadag będzie jedną z gwiazd 24. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", odbywającego się w dniach 13.05 - 15.05. Grupa łączy w swojej twórczości tradycję z nowoczesnością. - Jestem ze szkoły reinterpretacji - mówi w rozmowie z Marcinem Kusym wokalistka, Ola Bilińska. 
Ola Bilińska
Ola BilińskaFoto: PAP/Albert Zawada

Zespół Babadag powstał w roku 2010 z inicjatywy Oli Bilińskiej. Jednym z założeń było granie muzyki nawiązującej do brzmień pierwotnych. Przez dwanaście lat grupa stale ewoluowała, aż do momentu, w którym jest obecnie. - Przeprowadziłam się na Sejneńszczyznę. Mieszkam parę kilometrów od granicy polsko-litewskiej - wyjaśnia artystka w rozmowie z Marcinem Kusym.

Bilińska przyznaje, że kultura Litwy obecna jest w tym regionie na każdym kroku i stopniowo stała się dla niej źródłem inspiracji. - Język litewski jest przepiękny. W formie, w której obecnie się go używa, wciąż zachowano wiele starych słów. Jest w tym jakaś magia - podkreśla. Dodaje, że do projektu zaprosiła trzy litewskie wokalistki. To siostry Kriščiūnaitė: Lauksmina, Raminta i Dominyka.  

Tradycja i nowoczesność

Ola Bilińska często używa określenia "muzyka organiczna". To połączenie tradycji z tym, co nowe, idące naprzód. - Wychowywałam się w mieście. Podziwiam wszystkich, którzy jeżdżą i pielęgnują swoje korzenie, ale ja jestem ze szkoły reinterpretacji. Niewątpliwie mam współczesną wrażliwość - wyjaśnia i dodaje, że w dawne melodie wplata rytmy i motywy, które stały się dla niej ważne. 

Koncert zespołu Babadag, w ramach 24. Festiwalu Folkowego "Nowa Tradycja", odbędzie się w piątek (13.05) o godz. 20.05 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego.

YouTube/Ola Bilińska

"Nowa Tradycja" - festiwal z renomą i pozycją

Sam festiwal po raz pierwszy zorganizowano w roku 1998. Dziś to jedno z najważniejszych wydarzeń na folkowej mapie Polski. - Mam nadzieję, że przez dwadzieścia cztery lata swojej historii, "Nowa Tradycja" wyrobiła sobie pozycję i renomę - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Piotr Kędziorek, szef Radiowego Centrum Kultury Ludowej.

Dotąd w ramach wydarzenia występowali artyści zarówno z Polski, jak i z Europy i świata. Obok Maćko Korby, Kapeli ze Wsi Warszawa czy Karoliny Cichej, publiczność mogła podziwiać Dimitrisa Mystakidisa, wirtuoza laiki kitháry pochodzącego z Salonik, turecką śpiewaczkę Çiğdem Aslan czy bułgarskie Trio Teodosija Spassowa. 


Posłuchaj
14:14 2022_05_12 13_19_47_Muzyczna_jedynka.mp3 Ola Bilińska i Piotr Kędziorek o Festiwalu "Nowa Tradycja" (Muzyczna Jedynka/Jedynka)

 

W kręgu europejskiej kultury

Piotr Kędziorek podkreśla, że dla uczestników odbywającego się w ramach festiwalu Konkursu Muzyki Folkowej szansa zaprezentowania się na scenie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego przed zacnym jury jest wyróżnieniem. - Nagrody przyznawane podczas "Nowej Tradycji" są na pewno czymś ważnym w życiu każdego muzyka folkowego - zauważa. Dodaje jednocześnie, że w tym roku program festiwalu ma dodatkową wymowę.

Podporządkowany jest idei pokazania wspólnoty historycznej i kulturowej łączącej narody naszej części Europy. - Będzie ukraiński zespół Kurbasy, ale tylko w swojej dziewczęcej odsłonie, bo panowie bronią ojczyzny. Będzie polsko-ukraiński zespół Babooshki. Będzie projekt Bastarda Trio i zespół Sutari. Wspólnie będą oni interpretować pieśni polsko-białorusko-litewskiego pogranicza. Te pieśni, które inspirowały Adama Mickiewicza - wylicza szef Radiowego Centrum Kultury Ludowej.

Fb/Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Muzyczna Jedynka

Prowadził: Marcin Kusy

Goście: Ola Bilińska (Babadag), Piotr Kędziorek (szef Radiowego Centrum Kultury Ludowej)

Data emisji: 12.05.2022

Godzina emisji: 13.19

mg

Czytaj także

Mistyka Baulów w kosmicznych obłokach

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2022 21:00
Znów piszę o międzykulturowym spotkaniu, ale tym razem okoliczności były dużo dramatyczniejsze. “Matir Gaan” jest w zasadzie pokłosiem kryzysu uchodźczego z 2015 roku i albumem terapeutycznym.
rozwiń zwiń