Naukowe przeboje fizyki w 2014 roku

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2015 21:30
Profesor Andrzej Kajetan Wróblewski mówi o największych dokonania w dziedzinie fizyki w minionym roku.
  • Naukowe przeboje roku 2014 (Wieczór odkrywców/Jedynka)
Philae, lądownik wysłany przez Rosettę, na powierzchni komety (wizja artysty)
Philae, lądownik wysłany przez Rosettę, na powierzchni komety (wizja artysty)Foto: ESA.

Wielkim osiągnięciem naukowym był w 2014 roku sukces misji Rosetta, czyli lot sondy kosmicznej Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) której zadaniem było wejście na orbitę wokół jądra komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko i osadzenie na jego powierzchni lądownika.
Profesor Andrzej Kajetan Wróblewski z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego uważa, że choć to ogromny sukces, to nie można misji Rosetta traktować, jako eksperymentu, czy odkrycia naukowego, które by coś fundamentalnie zmieniało w fizyce. Choć przyznaje, że jest to majstersztyk, jeśli chodzi o planowanie i wykonanie eksperymentu, który został rozpoczęty przed 10 laty.
Gość radiowej Jedynki mówi, co jego zdaniem zasługuje na wyróżnienie, jeśli chodzi o fizykę. Opowiada również o najważniejszych eksperymentach i odkryciach 2014 roku.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców

Prowadził: Krzysztof Michalski

Gość: prof. Andrzej Kajetan Wróblewski z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego

Data emisji : 6.01.2015

Godzina emisji : 21.30

(ag)

Naukowe dokonanie roku: lądowanie na komecie

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2014 18:00
Rosetta - to największe naukowe dokonanie w tym roku. Tak twierdzą wydawcy wpływowego brytyjskiego pisma „Świat Fizyki”.

2015: LHC ruszy ponownie

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2015 21:00
Rok 2015 może okazać się kluczowym dla nauki i naszej wiedzy o wszechświecie. Ważnych odpowiedzi może dostarczyć uruchamiany ponownie europejski akcelerator cząstek - Wielki Zderzacz Hardonów.

2015 Międzynarodowym Rokiem Światła

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2015 22:22
Tak zdecydowała Organizacja Narodów Zjednoczonych, która upamiętnia setną rocznicę stworzenia przez Alberta Einsteina ogólnej teorii względności.