CRISPR, czyli łatwy sposób na edycję genów

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2016 02:54
- CRISPR to zdumiewająco szybka, tania i prosta metoda modyfikacji DNA. Dzięki niej pewne rzeczy z zakresu biotechnologii, które dwa lata temu były niemożliwe, w tej chwili są łatwe do przeprowadzenia - mówi biolog, profesor Jerzy Duszyński.
  • Profesor Jerzy Duszyński mówi o najważniejsze i najciekawsze osiągnięciach z zakresu genetyki i biochemii (Wieczór odkrywców/ Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay/dom publ.

Do najważniejszych wydarzeń naukowych minionego roku czasopisma "Science" i "Nature" zaliczyły misję kosmiczną Nowe Horyzonty, związaną z dotarciem pierwszej ludzkiej sondy do Plutona oraz zastosowanie metody CRISPR do modyfikacji DNA. - Drugi z naukowych przebojów to rzeczywiście przełom - podkreśla profesor Jerzy Duszyński, biolog molekularny i biochemik.

Kwintesencją tych badań jest potencjalny mechanizm obrony bakterii przed wirusem. - Metoda CRISPR/Cas9 to coś, co praktycznie rzecz biorąc można zrobić w dwa tygodnie w każdym laboratorium i potrzeba do tego jednej osoby, a nie, jak dawniej, czasochłonny i niezwykle kosztowny proces - opowiada profesor.

W programie mówiliśmy o tym w jaki sposób naukowcy mogą kształtować nowy gen, jakie nowe możliwości dają technologie inżynierii genetycznej i czy w Polsce również jest stosowana ta innowacyjna metoda. Posłuchaj całej audycji!

Tytuł audycji: Wieczór Odkrywców

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: profesor Jerzy Duszyński (biolog molekularny i biochemik, prezes Polskiej Akademii Nauk)

Data emisji: 12.01.2016

sm/asz

Rok 2015 w nauce. Rewolucje, ewolucje, przełomy

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2016 18:59
Niektóre fantazje naukowców znalazły praktyczne zastosowanie w medycynie, sonda New Horizons dotarła do krańca świata, a stare mikstury wróciły do łask.