X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Początki życia na Ziemi i szanse na inne organizmy w kosmosie

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2017 01:30
- Dawniej panowało przekonanie, że życie wyszło z morza, podczas gdy nasze odkrycie pokazuje, że wyszło z jeziora, a ewolucja przebiegała znacznie szybciej niż się wydawało - mówi geolog, dr hab. Barbara Kremer.
  • Rozmawiamy o tajemnicach życia we Wszechświecie (Wieczór Odkrywców/ Jedynka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: tj.blackwell via Foter.com / CC BY-NC

Pytanie o to, czy we wszechświecie istnieje inna cywilizacja lub chociaż jakaś forma życia nurtuje nie tylko naukowców. Pomimo danych, jakie mamy na temat różnych planet, nie sposób w pełni na nie odpowiedzieć. - Warunki na niektórych planetach, przynajmniej na początku istnienia naszego Układu Słonecznego, mogły sprzyjać powstaniu życia. Wenus, Ziemia i Mars były tzw. planetami do zamieszkania w ich pierwotnej ewolucyjnej historii - opowiada dr hab. Barbara Kremer.

Warunki na Wenus się zmieniły i stała się ona bardzo gorącą planetą, podczas gdy Mars zrobił się zimny. Warunki na tych planetach nie są stabilne, stabilizacja udała się jedynie Ziemi. - Na Marsie jest woda, co jest pierwszą przesłanką do tego, by życie mogło zaistnieć. Jest wiele ciał niebieskich w naszym układzie, które mają wodę i są one kandydatami do poszukiwania na nich życia, ale niestety są bardzo odległe od Ziemi - opowiada geolog.

Które księżyce i planety są najbardziej obiecujące w tym aspekcie? Kiedy pojawiło się życie na Ziemi? Jakie informacje o naszej planecie skrywają najstarsze skały? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców w paśmie Eureka

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: dr hab. Barbara Kremer (geolog, Instytut Paleobiologii Polskiej Akademii Nauk)

Data emisji: 3.04.2017

sm/mg

New Horizons: błękitne niebo i lód na Plutonie

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2016 12:58
- Pluton dołączył do ciał układu słonecznego, o których wiemy bardzo dużo - mówił w Jedynce prof. Kazimierz Stępień z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego,

Polska ruszy do walki w kosmicznym wyścigu

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2016 21:04
- Rynek kosmiczny to jedyny taki rynek, który, jak naukowo udowodniono, ciągle się powiększa. Rośnie w tempie 200 procent na 7-8 lat, więc warto przystąpić do kosmicznego wyścigu i powalczyć o własny kawałek tortu - zachęca fizyk, dr Grzegorz Brona.

Historia z Czelabińska będzie się powtarzać. Jak mamy się przygotować?

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2017 00:46
- Lubię żartować, że kosmos to jedyny rynek, który jest nieograniczony i wciąż rośnie - mówi w radiowej Jedynce dr Grzegorz Brona z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.