X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Analiza DNA w identyfikacji ludzkich szczątków

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2018 19:30
Badacze z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego posiadają znaczące osiągniecia. Zdołali zidentyfikować szczątki po ponad 70 latach.
  • Nowe sposoby identyfikacji ofiar totalitaryzmów za pomocą analizy DNA (wieczór odkrywców/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Monstar Studio/Shutterstock.com

Parę dni temu pojawiła się informacja o zidentyfikowaniu szczątków porucznika Tadeusza Stabrowskiego, polskiego lotnika z dywizjonu 308 Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Jego szczątki spoczywały w brytyjskiej kwaterze wojennej na cmentarzu komunalnym w Le Crotoy we Francji.

Identyfikacja ta została przeprowadzona przez naukowców z Zakładu Genetyki Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego, którzy od lat zajmują się także identyfikacją ofiar totalitaryzmów, identyfikują ofiary odnalezione na Łączce na Powązkach, czy na terenie aresztu śledczego w Białymstoku.

W audycji mówimy o ostatnim sukcesie polskich naukowców, o stosowanych metodach badawczych, o możliwości zastosowania najnowszych technologii analizy DNA w identyfikacji ludzkich szczątków i o planach naukowców ze Szczecina.

Tytuł audycji: "Wieczór odkrywców" w paśmie "Eureka"

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: doktor Andrzej Ossowski (kierownik Zakładu Genetyki Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego)

Data emisji: 22.01.2018

ag

Biologia i genetyka w służbie historii

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2016 02:18
- Musimy optymalnie zabezpieczyć badany przez nas materiał, bo od momentu wydobycia szczątków ludzkich do dotarcia ich do laboratorium zaczyna się wyścig z czasem - mówi o Polskiej Bazie Genetycznej Ofiar Totalitaryzmów prof. Andrzej Ciechanowicz.

Prawda o nas zamknięta w genach. Dlaczego warto je badać?

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2017 14:00
- Jeżeli nasza mama chorowała na nowotwór, który jest związany z uszkodzeniem genu, to mamy 50 procent szansy, że go odziedziczymy - mówi dr hab. n. med. Anna Wójcicka.

Gen genowi nierówny. Wady i mutacje, o jakich warto wiedzieć

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2017 00:01
- Nowotwory dziedziczne pojawiają się znacznie wcześniej niż te, które nie są związane z genami - mówi prof. Krystian Jażdżewski, endokrynolog.