X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Stare jak nowe. Rekonstrukcja filmów klatka po klatce

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2017 21:55
- Jeśli trafią państwo na skarb w postaci starych filmów, to proszę się z nami skontaktować. Nie wolno ich dotykać, są to dzieła sztuki, nad którymi pracują nasi konserwatorzy - mówi dyrektor Filmoteki Narodowej Anna Sienkiewicz-Rogowska.
Audio
  • Filmoteka Narodowa na tropie zaginionych, przedwojennych polskich filmów (Cztery Pory Roku/ Jedynka)
Rekonstrukcja starego filmu trwa zwykle około roku
Rekonstrukcja starego filmu trwa zwykle około rokuFoto: filmingilman via Foter.com / CC BY-NC-ND

Ze względu na burzliwe losy naszego kraju Filmoteka Narodowa nieustająco poszukuje obrazów, które zaginęły w czasie działań wojennych. W ostatnim czasie Instytut Polski im. Sikorskiego w Londynie przekazał nam kilka przedwojennych produkcji m.in. "Szpiega w masce" i "Prokurator Alicja Horn".  - O niektórych filmach tylko wiemy, że były i pozostał nam wycinek prasowy albo program, ale nikt nie widział i nie miał szans zobaczyć obrazu - opowiada dyrektor Filmoteki.

Jeden przedwojenny pełnometrażowy film waży ok. 25 kg i mieści się w kilku metalowych puszkach. Na jednej taśmie nie mieścił się cały zapis, co sprawie, że niektóre z odnalezionych produkcji czasami są zdekompletowane. - Przez ostatni rok pracowaliśmy nad filmem "Halka", który powstawał jako obraz niemy. Układaliśmy go z kawałeczków, a że nie mieliśmy pełnej czołówki, to czasami trudno nam było odtworzyć ciągłość fabularną poza tym, że wiemy jak wyglądało libretto Moniuszki - dodaje Anna Sienkiewicz-Rogowska.

W programie mówimy o tym, ile kopii filmów powstawało w dawnych czasach, jak można odnaleźć stare obrazy i jak wygląda proces rekonstrukcji.

***

Tytuł audycji: "Cztery pory roku"

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Anna Sienkiewicz-Rogowska (dyrektor Filmoteki Narodowej) 

Data emisji: 13.02.2017

Godzina emisji: 11.23

sm/mg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Historyczna prawda i filmowa fikcja w serialu "Bodo"

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2016 11:08
- Postać Eugeniusza Bodo była piękna, wyjątkowa i tragiczna - zauważa przewodnik po Warszawie, varsavianista Artur Stachowski. Barwne życie aktora pokazane zostało w zakończonym właśnie serialu w TVP 1.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podróż śladami planów filmowych Andrzeja Wajdy

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2016 14:15
W audycji odkrywamy miejsca, w których powstawały obrazy jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. - Dla mnie najważniejsza jest kapliczka z filmu "Popiół i diament", którą odnalazłem, pisząc mój przewodnik "Polska na filmowo" - mówi Marek Szymański.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieprzemijający czar gwiazd przedwojennego kina

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2016 13:06
- Wszystkie gwiazdy tamtego okresu śpiewały przepiękne piosenki, które żyją do dziś swoim życiem. To już wprawdzie nie jest życie filmowe, ale zawsze już kojarzone one będą z tymi wykonawcami - mówi Ryszard Wolański, autor m.in. biografii Toli Mankiewiczówny i Eugeniusza Bodo.
rozwiń zwiń