Konsumencie, fotografuj i porównuj ceny, masz prawo!

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2018 17:00
W wielu sklepach obowiązuje zakaz robienia zdjęć produktów i ich cen. - Jeżeli przedsiębiorca utrudnia konsumentowi dostęp do informacji, może go to kosztować do 10 proc. obrotu - przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Audio
  • Małgorzata Cieloch o prawach konsumenta (Cztery pory roku/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock/gpointstudio

Wciąż zdarza się, że w reakcji na wyciągnięcie aparatu fotograficznego czy telefonu komórkowego, do klienta podchodzą ochroniarze, a sytuacja staje się nieprzyjemna. Małgorzata Cieloch przekonuje jednak, że takie działanie sprzedawcy jest niezgodne z prawem. - Naszym zdaniem można robić zdjęcia, a nasz autorytet jest tu ważny. Podstawowym prawem konsumenta jest to, że może porównywać ceny, ma prawo do informacji, zanim podejmie decyzję o zakupie danej rzeczy. Jeżeli przedsiębiorca utrudnia konsumentowi dostęp do informacji, może go to kosztować do 10 proc. obrotu - mówi.

A co z zapewnieniami niektórych sklepów, że jeśli znajdziemy u konkurencji dany towar w niższej cenie, otrzymamy zwrot różnicy? Czego możemy się uczyć od konsumentów ze Stanów Zjednoczonych? Jak klienci nadużywają swoich praw? O tym w nagraniu.

***

Tytuł audycji: Czterech pór roku

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Data emisji: 27.03.2018

Godzina emisji: 9.16

mg/abi

Czytaj także

Garnki, samopiorące się ubrania i inne cuda sprzedaży bezpośredniej

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2016 14:00
- Na większości pokazów w Polsce sprzedawane są urządzenia paramedyczne, co znaczy, że nie mają właściwości medycznych, o których zapewnia sprzedawca. Mówię to z całą odpowiedzialnością. Zdaniem UOKiK większość tych produktów ma nierealną cenę, czyli tysięczną marżę - ostrzega Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Handel w niedzielę. Kto robi wtedy zakupy?

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2017 17:36
Politycy i ekonomiści dyskutują o zasadności ograniczenia handlu w niedziele, a może by tak zapytać: dlaczego w ogóle chodzimy wtedy na zakupy? Czy naprawdę musimy, czy to tylko kwestia przyzwyczajeń? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Termin reklamacji każdego towaru to dwa lata

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2018 13:00
Gdy produkt, który kupiliśmy, jest uszkodzony lub nieświeży, możemy, a wręcz powinniśmy, domagać się rekompensaty. W Światowym Dniu Konsumenta mówimy o tym, jakie mamy prawa jako klienci sklepów.
rozwiń zwiń