Parowozy to lokomotywy z duszą, trzeba o nie dbać jak o kobietę

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2019 15:04
Kolej to był jeden z podstawowych czynników rozwoju gospodarczego na świecie. W Polsce kolej miała pierwszorzędne znaczenie. Wiele miejscowości nie powstałoby, gdyby nie kolej, która otworzyła im okno na świat. Kolejowe zabytki gromadzi skansen w Chabówce.Dla miłośników kolejnictwa parowóz to wyjątkowa maszyną, o którą trzeba dbać.
Audio
  • Wizyta w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce (Cztery pory roku/Jedynka
  • Rewitalizacja starych parowozów (Ekspres Jedynki)
Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce
Skansen Taboru Kolejowego w ChabówceFoto: Dział Promocji STKwCh

To nie elektrowóz, który należy tylko uruchomić. Trzeba wcześniej rozpalić w palenisku, wytworzyć parę i dopiero ta para wędruje do tłoków. - Trzeba zajmować się tym parowozem jak kobietą delikatnie, a czasami trzeba tę przepustnicę otworzyć porządnie - wyjaśnia Tadeusz Florczyk z Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce powstał w 1994 roku na terenie dawnej parowozowni, wybudowanej w czasie II wojny światowej. Na kilku torach urządzono ekspozycję składającą się z lokomotyw parowych, elektrycznych i spalinowych, czy zabytkowych wagonów.

Maciej Panasiewicz ze Skansenu zachwala, że zgromadzonych jest ponad stoo eksponatów. - Praktycznie mamy całą historię rozwoju taboru na ziemiach polskich - mówi naszej reporterce. Są tam takie perełki jak jedyny zachowany w Polsce przedwojenny parowóz OKz32, który cały czas jest sprawny. Takich parowozów w Zakładach Cegielskiego wyprodukowano w latach 1934-36 zaledwie 25 sztuk, a służyły do obsługi szlaków górskich, a zwłaszcza linii Kraków-Zakopane i do Krynicy (Zdrój).

W kotle takiego parowozu podczas pracy jest tysiąc stopni Celsjusza. Do parowozów musi być bardzo dobrej jakości węgiel. - On musi być odpowiednio dorzucony, żeby jak najlepsze spalanie było i jak największą sprawność kotła otrzymać - wyjaśnia Grażyna Sysiak ze Skansenu. - Takiego węgla na trasie do Nowego Sącza i z powrotem można zużyć nawet sześć ton - uzupełnia Maciej Panasiewicz. Ten węgiel jeden człowiek w parę godzin musi przerzucić, a przy okazji zrobić inne niezbędne czynności, żeby lokomotywa sprawnie jechała.

Wagony są też z różnego okresu - z XIX wieku, z okresu międzywojennego i powojennego. Eksponatami są wagony z końca lat 70-tych ubiegłego wieku, których już nigdzie na szlaku się nie zobaczy.

W niedzielę (8 grudnia) zaplanowano dwa ostatnie w tym roku kursy zabytkowych pociągów - z Chabówki do Mszany Dolnej i z Chabówki do Raby Wyżnej. Pociągi będą składały się z przedwojennych lokomotyw, a każda będzie ciągnęła po pięć przedwojennych wagonów,  znanych dobrze z kowbojskich filmów. Warto dodać, że na trasie do Mszany Dolnej żadne inne pociągi nie kursują.

W jakich słynnych ekranizacjach brały udział eksponaty ze skansenu? Czym mogli się pochwalić polscy inżynierowie przed wojną? W jaki sposób są remontowane zabytkowe parowozy?

Posłuchaj dołączonego nagrania!

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzenie: Sława Bieńczycka i Roman Czejarek

Reporterka: Monika Chrobak

Data emisji: 5.12.2019

Godzina emisji: 9.00-12.00

ag

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Największe lotnisko w Polsce ma już 85 lat

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2019 13:43
Lotnisko Chopina w Warszawie w tym roku świętuje 85. urodziny. Od 1934 roku jest niezmiennie najważniejszym lotniskiem pasażerskim w Polsce. Jak zmieniło się przez te lata?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Śląska rolada, kluski i żur. Radzimy, jak je przygotować

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2019 17:40
Tradycyjna kuchnia śląska jest pracochłonna i czasochłonna, ale efekt murowany. Do tradycyjnych potraw należą żur, czarne kluski śląskie i rolada.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Górnicy świętują Barbórkę. "Dla nas to najważniejszy dzień"

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2019 13:20
Dziś Barbórka, czyli Dzień Górnika. Wbrew pozorom nie jest on obchodzony tylko na Górnym Śląsku, ale również w... wielkopolskiej Kłodawie. Znajduje się tam największa czynna kopalnia soli kamiennej w Polsce. I właśnie to miejsce odwiedziła reporterka radiowej Jedynki.
rozwiń zwiń