Jak sprawić by reklamy były estetyczne i przyciągały uwagę?

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2020 14:44
W audycji "Cztery pory roku" gościliśmy Natalię Koralewską i Jakuba Knerę z Gdańskiej Szkoły Szyldu, którzy opowiedzieli o nowym przedsięwzięciu mającym na celu stworzenie oryginalnych rozwiązań typograficznych dla wybranych gdańskich lokali. - Zaprosiliśmy do współpracy znakomitych projektantów - młodych i ambitnych absolwentów szkół artystycznych - mówi Natalia Koralewska. 
Audio
  • Jak sprawić by reklamy były estetyczne i przyciągające uwagę? (Cztery pory roku/Jedynka)
Natalia Koralewska i Jakub Knera
Natalia Koralewska i Jakub Knera Foto: własność Gdańskiej Szkoły Szyldu

- Wszyscy, którzy tworzą Gdańską Szkołę Szyldu są po uczelniach artystycznych, głównie po Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pomagają oni przedsiębiorcom, którzy chcieliby stworzyć nowy szyld albo zmienić dotychczasowy na taki, jaki jest zgodny z uchwałą krajobrazową miasta Gdańska - zaznacza gość audycji. 

Uchwała krajobrazowa 

Uchwała Krajobrazowa Gdańska to dokument, w którym znajdują się przepisy i regulacje dotyczące sytuowania w przestrzeni miasta takich elementów, jak reklamy czy szyldy, ale i elementy małej architektury, np. ławki i ogrodzenia. Uchwała jest odpowiedzią na pogłębiający się w ostatnich latach problem zaśmiecania miasta chaotycznie rozmieszczonymi elementami bez zważania na jakość krajobrazu. Uchwała weszła w życie 2 kwietnia 2018 roku, a już można zobaczyć jej efekty, o czym mówił Jakub Knera z Gdańskiej Szkoły Szyldu.  - Najbardziej widoczne są wielkoformatowe reklamy zawieszane na elewacjach różnych budynków i w ostatnim czasie bardzo dużo ich zniknęło i to jest ciekawe do tego stopnia, że nagle niektóre części miasta wyglądają inaczej - zaznacza. - - Uchwała, ona z jednej strony nie sprawi, że te reklamy znikną, bo też nie taki jest jej cel, ona trochę to strukturyzuje, czyli sprawia, że będzie to wszystko bardziej przejrzyste i będzie funkcjonować według jakiegoś systemu - dodaje. 


zdjęcie przed i po
zdjęcie przed i po zmianie 

Elewacja budynku - bardziej widoczna 

W architekturze miasta kilkadziesiąt lat temu ważną rolę odgrywały neony, które miały wtedy na celu uczyć, informować i bawić. Po okresie stalinizmu władze chciały rozświetlić miasta i jednym ze sposobów były neony, które miały być iluzją i namiastką lepszego świata. Do projektowania zatrudniano wtedy plastyków, grafików, architektów. - Takie neony się pamięta i one były piękne i do dziś chociażby w Gdańsku z rozrzewnieniem się je wspomina - podkreśla Jakub Knera. 

Gość audycji tłumaczy, że uchwała krajobrazowa nie przewiduje, że każdy lokal musi mieć konkretny napis i rodzaj szyldu. - Podporządkowuje po prostu, żeby idąc ulicą można było zobaczyć nazwy lokalu i żeby elewacja budynku była bardziej widoczna i w efekcie, żeby było bardziej estetyczne. 

Czym jest projekt?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą różne działalności nie zawsze specjalizują się w grafice czy projektowaniu, dlatego zlecają innej firmie, która realizuje szyld i dostaje dodatkowo projekt. - My tą sytuację chcemy odwrócić i pokazać, że procesie tworzenia reklamy czy identyfikacji wizualnej ważny jest projekt, stąd zaprosiliśmy różnych artystów i projektantów z Gdańska, żeby skupić ich na jednej platformie, gdzie przedsiębiorca będzie mógł wejść na stronę www.gdanskaszkolaszydlu.pl i znaleźć tam projektanta, który stworzy dla niego właśnie taki szyld - informuje Natalia Koralewska. 

W "Czterech porach roku" dowiedzieliśmy się także, jakie zmiany nastąpiły w Nowym Sączu po wprowadzeniu ustawy krajobrazowej. 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzą: Karolina RożejPiotr Kędziorek 

Goście: Natalia Koralewska, Jakub Knera (Gdańska Szkoła Szyldu) 

Materiał reporterski: Monika Chrobak 

Data emisji: 4.02.2020 r. 

Godzina emisji: 9.21

inf. prasowe/Jedynka/ans 


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Palacze szkodzą wizerunkowi firmy?

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2020 13:23
- Zdecydowanie mamy takie głosy od organizacji zrzeszających pracodawców - mówi w Programie 1 Polskiego Radia podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Sławomir Gadomski. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzeum Neonów w Warszawie jednym z najciekawszych w Europie

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2020 13:43
Powstało niedawno (w 2005 roku), a już wzbudza wielkie zainteresowanie. Jego celem jest dokumentacja i ochrona starych, powojennych reklam świetlnych. Niedawno zostało docenione przez brytyjski magazyn "The Guardian"i znalazło się w dziesiątce najciekawszych muzeów w Europie. Reporterka radiowej Jedynki gościła dzisiaj w warszawskim Muzeum Neonów.  
rozwiń zwiń