X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Bezsenność, plaga naszych czasów

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2020 13:15
Zagonieni w ciągu dnia, przygnieceni nadmiarem obowiązków, zestresowani, coraz rzadziej znajdujemy uspokojenie w łóżku. Choć oczy się kleją, to zbawczy sen nie nadchodzi. Nie pomaga liczenie baranów. Przewracamy się z boku na bok, ziewamy, myślimy o czymś intensywnie, a zbawczy sen nie nadchodzi. Co robić?
Audio
  • Co robić, żeby zasnąć? (Cztery pory roku/Jedynka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Marcos Mesa Sam Wordley /Shutterstock.com

Stephen King w Bezsenności napisał, że między 3 a 6 rano człowiek nie jest w stanie oszukać samego siebie.

Dlaczego nie możemy zasnąć?
Doktor Michał Skalski potwierdza, że w tych godzinach mamy najniższą temperaturę mózgu, najmniej skoncentrowaną uwagę, najwięcej błędów się popełnia, dlatego dochodzi wtedy do różnego rodzaju katastrof i wypadków. - Na bezsenność skarży się połowa populacji nie tylko w Polsce, ale i w innych rozwiniętych krajach - przytacza statystyki. Lekarz zauważa, że na problemy z zaśnięciem dwukrotnie częściej skarżą się kobiety niż mężczyźni.

Bezsenność ma przyczyny genetyczne, ale są również czynniki wyzwalające, środowiskowe, takie jak hałas czy światło, tempo życia, internet. Michał Skalski ostrzega, że przysłowiowe liczenie baranów jest skuteczne przez kilka-kilkanaście minut, a potem tylko utrwala bezsenność. Podobnie, jak intensywne myślenie lub patrzenie na zegarek. Rady babć, aby pić ciepłe mleko, to przesady. - Mleko też nie działa, były robione w tym kierunku badania - mówi. Podobnie jak kąpiel.

Co robić, kiedy nie nadchodzi sen
A więc może coś trzeba wziąć? - Melatonina reguluje tylko rytm okołodobowy - wyjaśnia lekarz. Choć to wydaje się nielogiczne, ale kiedy nie możemy zasnąć trzeba wstać z łóżka, wyjść z sypialni, zapalić światło, poczytać książkę, włączyć radio albo telewizor i skupić się na tym, co potrafi nas zainteresować. - To odpędzi natłok myśli, które kłębią się w głowie w ciemnym pokoju, nie dając zasnąć - mówi specjalista. Nawet jeśli nie zaśniemy, to będziemy w lepszej kondycji niż ci, którzy będą leżeli w łóżku i przewracali się z boku na bok. W żadnym przypadku nie można czytać, czy oglądać telewizora w łóżku. To tylko utwardza organizm w przekonaniu, że to właściwe działanie i pogłębia bezsenność.

Odłóż telefon komórkowy i wyłącz komputer
Michał Skalski wyjaśnia dlaczego światło z telefonu komórkowego, czy ekranu komputera źle wpływa na sen. Muzyka relaksacyjna lub szum wody na jednych działają, a drugich doprowadzają do szału. Gość Czterech pór roku wyjaśnia zależność między zmęczenie fizycznym a łatwością zapadania w sen. Radzi też, żeby uczyć dzieci spania. - Jak takie dziecko nauczy się za młodu, tak będzie spało w dorosłym życiu - mówi doktor. Zdradza też, jaki jest jego stosunek do medykamentów, mających pomóc w zaśnięciu.

***

Tytuł audycji: Cztery Pory Roku

Prowadzą: Joanna Racewicz i Roman Czejarek

Gość: dr Michał Skalski (Warszawski Uniwersytet Medyczny)

Data emisji: 13.02.2020 r. 

Godzina emisji: 11.14

ag




Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nie możesz spać? Wstań i poczytaj

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2015 11:20
Nerwowe spoglądanie na zegarek w środku nocy, wiercenie się z boku na bok… Choć organizm woła o odpoczynek, sen nie przychodzi. W "Czterech porach roku" mówimy o skutecznych sposobach na zaśnięcie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niefarmakologiczna walka z bezsennością

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2015 12:21
Zaburzenia snu wyzwala m.in. stres, a reakcja organizmu na bezsenność może jeszcze potęgować problem. Psycholog wyjaśnia jak nie utrwalić stanu chorobowego i poradzić sobie z bezsennością bez leków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy warto długo spać?

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2018 15:05
Każdy ma indywidualne zapotrzebowanie na sen. Dlatego jeden wysypia się po 7 godzinach, inny musi spać dłużej, żeby zregenerować siły.
rozwiń zwiń