Katarzyna Pinkosz: żeby dziecko było zdrowe, trzeba dbać o jego odporność

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2020 11:19
Jak wzmocnić odporność dziecka? Jakie produkty mogą wzmocnić odporność, a jakie szkodzą? Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy w "Czterech porach roku".
Audio
  • Katarzyna Pinkosz: żeby dziecko było zdrowe trzeba dbać o jego odporność (Cztery pory roku/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Sharomka/shutterstock.com

Dziennikarka od lat zajmująca się tematami medycznymi, Katarzyna Pinkosz, przeprowadziła rozmowy z ekspertami, specjalistami pediatrii, immunologii, kardiologii, rehabilitacji i ziołolecznictwa. Efektem tych spotkań jest poradnik zdrowia dla rodziców -  "Zdrowe dziecko? Naturalnie!".

"Miks najnowszych osiągnięć medycyny XXI wieku i tradycyjnych sposobów leczniczych potrafi wyciągnąć każde dziecko ze zdrowotnej opresji (...) Bez chorób wychować dzieci się nie da, ale możemy zredukować zarówno czas choroby, jak i stres z nią związany, uciążliwy dla dzieci i rodziców. Bądź eko - dieta, ruch, czyste powietrze, sen, miłość - to pięć zaleceń e-recepty na zdrowie" - czytamy w opisie książki.

Odporność naszego dziecka możemy wzmocnić

. 

W audycji "Cztery pory roku" rozmawialiśmy z Katarzyną Pinkosz o tym, jak wzmacniać odporność dziecka. Gość radiowej Jedynki wskazała, że istnieją produkty, które odporność wzmacniają i takie, których powinniśmy unikać, bo nam szkodzą. - Odporność naszego dziecka możemy wzmocnić, podając mu owoce i warzywa, również suszone, niesłodzone jogurty i kefiry, płatki owsiane, kaszę gryczaną, kiszoną kapustę i kiszone ogórki, ryby - wymieniła.

Dziennikarka podkreśliła, że ważne jest czytanie etykiet, składów produktów, które kupujemy, które chcemy podać dziecku. Często się bowiem okazuje, że kupne jogurty owocowe nie zawierają owoców a sam aromat albo dżem. - Lepiej kupić owoce i dodać je do jogurtu naturalnego. Taki jogurt będzie zdrowszy i smaczniejszy. Nie wymaga to dużo pracy - wskazała.

Wśród produktów, które są szkodliwe, prym wiedzie cukier. - Nie możemy też zapominać o soli. Jej nadmiar prowadzi do nadciśnienia, a nadciśnienie do szeregu innych chorób - wyjaśniła Pinkosz. Na dziecięcym talerzu nie powinna też często lądować wędlina. Lepiej podać kawałek upieczonego czy ugotowanego mięsa. Z diety dziecka dobrze jest wyeliminować albo ograniczyć produkty wysoko przetworzone.

- Małe dzieci nie czytają etykiet, nie robią zakupów, nie wybierają tego, co jedzą. Podstawowa zasada, o której mówią lekarze, jest taka, że to rodzic proponuje dziecku rzeczy do jedzenia a dziecko je tyle, ile ma ochotę. Proponujmy rzeczy zdrowe, nieprzetworzone. Owoce i warzywa, które rosną w Polsce. Mięso upieczone lub ugotowane - zaznaczyła.

Katarzyna Pinkosz - dziennikarka, autorka reportaży. Od lat pisze o sprawach związanych z medycyną. Publikowała m.in. w "Świecie Lekarza", "Do Rzeczy", "Gościu Niedzielnym". Za pracę dziennikarską otrzymała m.in. Srebrny Krzyż Zasługi, nagrodę św. Kamila, Nagrodę Zaufania Złoty OTIS, "Sowę" Onkologiczną, wyróżnienia: Dziennikarz Medyczny Roku 2014 i Kryształowe Pióro (2014, 2015). 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Sława Bieńczycka

Gość: Katarzyna Pinkosz (dziennikarka)

Data emisji: 17.04.2020

Godzina emisji: 9.00 - 12.00

kk