Jak prawidłowo oddychać w maseczce? Ekspert tłumaczy

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2020 11:23
- W maseczce powinniśmy oddychać dokładnie tak samo, jak oddychamy bez maseczki - powiedziała w Programie 1 Polskiego Radia lek. med. Elżbieta Dudzińska. Czyli jak? 
Audio
  • Jak prawidłowo oddychać w maseczce? Ekspert tłumaczy (Cztery pory roku/Jedynka)
Od 16 kwietnia obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa. Każdy, kto wychodzi z domu, musi zakryć te części twarzy. Może to zrobić za pomocą maseczki jednorazowej, maseczki materiałowej, chusty, apaszki czy szalika
Od 16 kwietnia obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa. Każdy, kto wychodzi z domu, musi zakryć te części twarzy. Może to zrobić za pomocą maseczki jednorazowej, maseczki materiałowej, chusty, apaszki czy szalikaFoto: Maria Sbytova/shutterstock.com

Jak podkreśliła lek. med. Elżbieta Dudzińska, na początku naszego życia, po urodzeniu, oddychamy prawidłowo, ale z czasem ten nasz oddech nie wygląda tak, jak powinien fizjologicznie. Nie zwracamy na to uwagi, dopóki nie mamy dolegliwości ze strony układu oddechowego.

Jak prawidłowo oddychać? Proste ćwiczenia

- Prawidłowy oddech powinien być spokojny, bez wysiłku, rytmiczny - mniej więcej 8-12 oddechów na minutę. Prawidłowy fizjologiczny oddech w spoczynku i przy umiarkowanych aktywnościach jest tylko przez nos - wdech i wydech przez nos - dolną częścią klatki piersiowej, czyli przeponowo. Ramiona nie pracują. Wydech jest pasywny, dłuższy od wdechu. Ważna jest prawidłowa postawa ciała, bez tego mięśnie oddechowe, przepona, nie pracują optymalnie. Objętość oddechowa powinna być dostosowana do tego, co organizm w danym momencie potrzebuje - wyjaśniła eksperta. 

Po czym poznać, że oddychamy niewłaściwie? Oddech, który nie jest prawidłowy, to oddech ciężki, nieregularny, słyszalny. Oddech przez usta. Jak zauważyła gość radiowej Jedynki, regularne wzdychanie zwiększa objętość oddechową ponad to, co wymaga metabolizm. Oddychanie przez usta w nocy wiąże się z chrapaniem, z bezdechem nocnym, a przede wszystkim z przerywanym snem. 

Nieprawidłowe oddychanie to poważniejszy problem niż by się zdawało. Wśród konsekwencji można wymienić: napady lęku, napady paniki, nasilony stres, irytacja, gonitwa myśli, zamglony umysł, przyspieszone tętno, zaburzenia rytmu, skurcze dodatkowe, kaszel, duszność, chrapliwy oddech. 

Pierwszym krokiem w walce o prawidłowy oddech jest przestawienie się na oddychanie przez nos. Może nam w tym pomóc plaster na rolce. Naklejamy go na usta na kilka minut, kilka razy dziennie. Proste ćwiczenie na przeponę polega na tym, że kładziemy się na podłodze z książką na brzuchu. Oddychamy tak, by książka podnosiła się i opadała.

Co powoduje uczucie duszności w maseczce?

- Część to są czynniki psychologiczne - samo zakrycie nosa i ust kojarzy nam się z dusznością, u części z nas ją prowokuje. Samo nastawienie do maseczki to, co myślimy na temat obowiązku jej noszenia ma duży wpływ. Jeśli uważamy, że to jest słuszne i nas chroni przed wirusem, nie odczujemy, że jej noszenie ma wpływ na nasze oddychanie, ale jeżeli uważamy, że to jest niepotrzebne - pojawia się frustracja, irytacja, pobudzenie reakcji stresowej, przyspieszenie oddechu - wskazała lek. med. Elżbieta Dudzińska.

Ekspert wytłumaczyła, że jeżeli maseczka zrobiona jest z za mało oddychającego materiału, to ona będzie rzeczywiście wywoływać duszność. - Chcę Słuchaczy przestrzec przed pokusą oddychania szybciej przez usta. To jeszcze wzmoże poczucie duszności. Będziemy wydychać za dużo dwutlenku węgla, więcej niż metabolizm tego wymaga. To doprowadzi do skurczu naczyń, do skurczu oskrzeli i uczucie duszności się pogłębi - wskazała.

Gość radiowej Jedynki powiedziała, że trzeba sobie uświadomić, że oddychając w maseczce będziemy wdychali trochę powietrza, które wcześniej było wydychane, czyli te poziomy dwutlenku węgla będą ciut wyższe. - To u osób, które oddychają prawidłowo, będzie wywoływało wrażenie, że brakuje im powietrza. Trzeba dać sobie szansę, tydzień, może dwa, receptory się zaadaptują i nie będą już nas tak "bodźcować" do oddychania - podkreśliła.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Agnieszka Kunikowska

Gość: lek. med. Elżbieta Dudzińska (lekarz medycyny integralnej specjalizująca się w terapii oddechowej)

Data emisji: 29.04.2020

Godzina emisji: 9.00-12.00

kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak