Lęk o pracę - jak go okiełznać? Ekspert tłumaczy

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2020 13:54
Sytuacja epidemiczna zmienia myślenie dotyczące stanowiska pracy i szukania potencjalnego zatrudnienia. Sposoby szukania nowego zatrudnienia i oczekiwania wobec pracodawców może powodować lęk o pracę. Jak go okiełznać? 
Audio
  • Poradnik psychologiczny: lęk o pracę. Jak go okiełznać? (Cztery pory roku/Jedynka)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Foto: Shutterstock/navee sangvitoon

Igor Rotberg, psycholog, terapeuta w Programie 1 Polskiego Radia podkreśla, że w obecnej sytuacji epidemicznej w kraju zmienia się sposób myślenia dotyczący stanowiska pracy i wykonywanych obowiązków służbowych. - Mierzymy się z tym, że praca w najlepszym wypadku będzie inna, może jej nie być albo może być gorzej płatna finansowo - wyjaśnia. 

Ekspert jednocześnie zaznacza, że statystycznie więcej Polaków martwi się tym, że ich wynagrodzenie zostanie obniżone niż tym, że stracą stanowisko pracy. - 59 proc. martwi się obniżeniem dochodów, a tylko 38 proc. martwi się zwolnieniem z etatu i jest też lęk przed nieznanym - twierdzi psycholog. 

Trzeba znaleźć w sobie źródło lęku 

Zdaniem eksperta potrzebujemy czasu na rozróżnienie czy lęk spowodowany jest tym, że otaczająca nas sytuacja jest nowa i nieznana czy jest ona wynikiem tego, że nie selekcjonujemy informacji, które do nas napływają. - Pod wpływem bombardowania negatywnymi opiniami, scenariuszami odczuwamy niepokój czy lęk np. bo ktoś nam bliski stracił pracę i nie wiemy jak mu pomóc. Ten lęk ma różne podłoża - mówi Igor Rotberg. - Warto radząc sobie z nim zadać sobie pytanie co możemy zrobić w przeciągu tygodnia, dwóch (co trochę skróci ten horyzont czasowy) niż konieczne odpowiedzieć sobie na pytanie, jak będzie wyglądało nasze życie zawodowe za kilka miesięcy - radzi. 

W radzeniu sobie z lękiem ważne jest, aby zastanowić się nad tym na co w życiu możemy mieć wpływ, a na co nie. - Jeżeli będziemy skupiać się na tym nad czym nie mamy wpływu to będzie to nas frustrowało i będzie ponosiło poziom lęku - dopowiada psycholog. 

Przejęcie kontroli nad swoim dniem 

- Refleksja na temat niepewności myślę, że jest zdrowym odruchem - zdrowszym niż wypieranie tego albo kompulsywne podkręcanie - ocenia ekspert. - Warto porozmawiać z bliskimi, przyjaciółmi. Jeżeli to będzie trudne i te emocje będą eskalować i mimo rozmów będziemy odczuwać niepokój i będzie się to przekładało na inne obszary życia to warto poprosić o wsparcie psychologiczne - radzi Igor Rotberg. 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Materiał: Maciej Oswald 

Data emisji: 5.05.2020 r. 

Godzina emisji: 9.46

ans 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Podsekretarz stanu w MRPiPS: jeszcze nie zaobserwowano lawinowego przyrostu bezrobotnych

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2020 15:45
Alina Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, mówiła w Sejmie o sytuacji na rynku pracy w związku z pandemią koronawirusa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zmieni się rynek pracy po pandemii? Wyzwania dla pracodawców związane z COVID-19

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2020 15:44
- Znoszenie obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa sprawi, że wielu pracowników powróci do firmy po długim okresie pracy zdalnej. To zaś, oprócz zapewnienia zatrudnionym środków ochrony osobistej, jak maseczki czy rękawiczki, rodzi też inne nowe obowiązki dla pracodawców - podkreśla w rozmowie z Informacyjną Agencją Radiową dyrektor Centralnego Instytutu Ochrony Pracy profesor Danuta Koradecka.
rozwiń zwiń