Czosnek, orzechy, natka pietruszki... Co jeść, by wzmocnić odporność?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 12:41
Jakie produkty wprowadzić do diety, by czuć się lepiej? Co jeść w trakcie infekcji? Czy warto inwestować w zagraniczne tzw. superfoods, jak jagody goji, jagody acai albo nasiona chia?
Audio
  • Czosnek, orzechy, natka pietruszki... Co jeść, by wzmocnić odporność? (Cztery pory roku/Jedynka)
Co jeść, by nie chorować?
Co jeść, by nie chorować?Foto: margouillat photo/shutterstock.com

- Nie ma idealnego produktu, który bezpośrednio wspomoże nam odporność jeśli nasza dieta będzie niedoborowa. Także absolutną podstawą jest zadbanie o to, aby nasza dieta była dobrze zbilansowana. Jeśli to zrobimy, możemy wówczas wybierać poszczególne produkty tak, aby zawierały substancje, które będą nam stymulowały odporność - powiedziała w Programie 1 Polskiego Radia dietetyk Klaudia Wiśniewska (Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej).

Produkty rodzime

Chyba najpopularniejszym produktem, który kojarzy się nam z odpornością jest czosnek. Świeże, obrane ząbki czosnku zawierają do 31 mg witaminy C w 100 g produktu. Czosnek dostarcza również nieco witamin z grup B (zwłaszcza witaminy B1). Wśród składników mineralnych duża jest zawartość potasu, żelaza, magnezu i fosforu. Ząbki czosnku zawierają olejek lotny, który po roztarciu czosnku zamienia się w związek o właściwościach bakteriobójczych i antybiotycznych.

- Badania wskazują, że co prawda w zapobieganiu chorobom wirusowym czosnek nie będzie miał zastosowania, natomiast faktycznie może skracać czas trwania infekcji, nawet o kilkanaście czy kilkadziesiąt procent. Warto więc go uwzględnić w diecie, kiedy chorujemy - wskazała Klaudia Wiśniewska jednocześnie zauważyła, że nie można z nim przesadzać ponieważ zawiera on intensywnie działające na organizm substancje, które w nadmiarze mogą negatywnie wpływać na naszą wątrobę.


. 
PAP/Marta Sitkiewicz/Godlewska Estera

W trakcie infekcji potrzebna nam jest witamina C - leukocyty, czyli przeciwciała odpornościowe zużywają jej dużo w trakcie trwania choroby. Jeśli chodzi o produkty, które ją zawierają warto wymienić (kupić i jeść) natkę pietruszki (w 100 g jest 177 mg witaminy C), czerwoną paprykę (w 100 g jest 127 mg witaminy C) i warzywa kapustne. One - jak zauważyła gość radiowej Jedynki - zawierają nawet dwu-, trzykrotnie więcej witaminy C od cytrusów (cytryna zawiera w 100 g 53 mg witaminy C).

Co jeszcze warto uwzględnić w naszej diecie? - Różnego rodzaju kiszonki korzystnie stymulują odporność poprzez to, że mają dobry wpływ na naszą mikroflorę jelitową - wytłumaczyła dietetyk. A co z polecanymi pestkami dyni i orzechami? - Pestki dyni to dobre źródło żelaza i cynku, które również są potrzebnymi składnikami w utrzymaniu prawidłowej odporności. Z kolei orzechy zawierają kwasy tłuszczowe Omega 3. Korzystne dla zdrowia działanie obserwuje się przy spożyciu ok. 30 g orzechów dziennie - wyjaśniła i poleciła orzechy włoskie.


. 
PAP/Godlewska Estera/ Kicia Magdalena

Produkty zagraniczne

W ostatnim czasie modne stały się tzw. superfoods, wśród których są np. jagody goji. - One cieszą się sławą przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość witaminy C (suszone jagody goji zawierają 48.4 mg witaminy C w 100 g). Nie mają one jednak w sobie niczego niezwykłego, czego by nie miały nasze rodzime produkty. Alternatywą na naszym rynku może być np. sproszkowana czarna porzeczka czy też liofilizowane truskawki - powiedziała Klaudia Wiśniewska.

Hitem są także nasiona chia (szałwii hiszpańskiej). - To dość wdzięczny produkt. One charakteryzują się dość dużą zawartością prozdrowotnych kwasów tłuszczowych Omega 3. I w tym przypadku mamy polski zamiennik - siemię lniane, które ma nawet więcej kwasów Omega 3 - zwróciła uwagę dietetyk. A czy specjalista poleca jagody acai? - To przypadek podobny do jagód goji. Też zawierają dużo witaminy C. Można wprowadzić do diety, ale nie jest to konieczne - stwierdziła.

Podobnie sprawa się ma z modnymi pędami bambusa. - Nie musimy ulegać tej modzie. Pędy bambusa nie charakteryzuje żadna specyficzna właściwość, której nie znaleźlibyśmy w polskich produktach - oceniła. Z produktów zagranicznych gość "Czterech pór roku" poleciła imbir, który ma właściwości przeciwwirusowe, przeciwzapalne. - Coraz częściej się mówi o jego właściwościach w kontekście chorób przewodu pokarmowego - wyjaśniła.

. 
PAP/Adam Ziemienowicz

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Sława Bieńczycka

Gość: Klaudia Wiśniewska (dietetyk, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej)

Data emisji: 22.05.2020

Godzina emisji: 9.00-12.00

kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Katarzyna Pinkosz: żeby dziecko było zdrowe, trzeba dbać o jego odporność

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2020 11:19
Jak wzmocnić odporność dziecka? Jakie produkty mogą wzmocnić odporność, a jakie szkodzą? Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy w "Czterech porach roku".
rozwiń zwiń