Staramy się wrócić do zgrabnej sylwetki i formy fizycznej

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2020 13:27
Izolacja społeczna, której jesteśmy poddani od kilku miesięcy, i którą niektórzy próbują stosować nadal, może mieć różne skutki dla naszego zdrowia, w tym dla sylwetki i dla formy fizycznej. Dzisiaj radzimy, jak wrócić do formy i smukłej sylwetki.
Audio
  • Jak wrócić do dobrej sylwetki? Porady dietetyka (Cztery pory roku/Jedynka)
  • "Lekkoatletyka dla każdego" (Cztery pory roku/Jedynka)
  • Ćwicz z radiową Jedynką (Cztery pory roku/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Galina9237941221/pixabay

- Z jednej strony zapominamy o regularnym i dobrym jedzeniu, z drugiej zaś ciągłe przebywanie w domu sprawia, że mamy dostęp do wszystkich przekąsek - przekonuje Klaudia Wiśniewska, dietetyk. Zwraca uwagę, że nadmierne jedzenie ma również złagodzić stres. To wszystko sprzyja zwiększeniu masy ciała i może zwiększać ryzyko tzw. żywieniowo-zależnych, do których można zaliczyć nie tylko otyłość, ale też cukrzycę typu II, czy choroby krążenia. Z badań statystycznych wynika, że między 25 marca a 19 kwietnia Polakom przybyło średnio 2,5 kilograma masy ciała.

Co jeść?

Dietetyk radzi, jak wrócić do formy. Przede wszystkim starć się jeść co 3-4 godziny i bezwzględnie unikać podjadania między posiłkami. Należy też wymienić wszystkie słodzone i kaloryczne napoje na zwykłą wodę, herbatę bez cukru lub zioła. Ponadto jeść dużo warzyw, unikać produktów wysoko przetworzonych, a zamiast nich jeść produkty pełnoziarniste, drób, ryby, odtłuszczony nabiał. Pamiętajmy też o ruchu. Zgodnie z wytycznymi WHO powinno się ćwiczyć 150 minut tygodniowo.


. .


Ćwiczenia dla młodzieży

Z raportu WHO wynika, że połowa polskich dziewcząt i chłopców nie je codziennie ani warzyw ani owoców. Z myślą o młodym pokoleniu powstał program "Lekkoatletyka dla każdego". Pomysłodawcą i koordynatorem jest utytułowany sportowiec, a obecnie wiceprezes Polskiego Związku Lekkiej Atletyki Sebastian Chmara. Program ma swoją historię, bo został stworzony pięć lat temu i jest w niego zaangażowanych ok. 800 trenerów z całej Polski. - Trenerzy prowadzą darmowe zajęcia dla młodzieży - wyjaśnia gość Programu 1 Polskiego Radia. Grupy są kilkudziesięcioosobowe i można do nich w każdej chwili dołączyć. W czasie pandemii PZLA stworzył zestaw ćwiczeń, które można było zobaczyć online dla tych, którzy chcieli zadbać o formę. Od maja ćwiczenia zostały wznowione, choć w mniej licznych, 6-osobowych grupach.

Posłuchaj>>> Gimnastyka poranna


Ćwiczenia z Jedynką

Kto chce ćwiczyć może to robić razem z radiową Jedynką. Przed rokiem na antenę wróciła kultowa audycja "Gimnastyka poranna", którą od godz. 5.45 można słuchać w radiu, ale też oglądać na stronie radiowej jedynki jedynka.polskieradio.pl. - Mamy stałe grono gimnastyków i ta 5.45 jest fantastyczną godziną, bo wtedy większość z nas wstaje, odpala komputer, Facebooka lub Jedynkę i ćwiczy - mówi Piotr Galus, prowadzący gimnastykę. Ocenia, że wiele osób chce ćwiczyć. Teraz będą go wspierały dwie nowe trenerki - Natalia Litwiniuk i Natalia Filipp.

Piotr Galus/Youtube

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Agnieszka Kunikowska

Materiał: Patryk Bedliński

Data emisji: 10.06.2020

Godzina emisji: 10.21, 10,33, 10.45

ag

Czytaj także

Cukier już nie krzepi? Uważaj, co jesz i pijesz

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2020 14:15
Coraz więcej produktów spożywczych, mimo że nawet tego nie podejrzewamy, zawiera w swoim składzie cukier. Parówki czy jogurty to tylko niektóre z nich. - Smak przygotowany jest tak, żebyśmy to kupowali - potwierdza Marta Pawłowska z Narodowego Funduszu Zdrowia. A co na to Melchior Wańkowicz, który twierdził, że "cukier krzepi"?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nie możesz schudnąć? Kawa z mlekiem to też posiłek!

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2020 11:10
- Naszym podstawowym grzechem jest to, że w ogóle nie planujemy żywienia. Nie zastanawiamy się, ile posiłków jesteśmy w stanie zjeść w ciągu dnia i jak to dopasować do naszego stylu życia - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dietetyk Monika Dąbrowska-Molenda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czosnek, orzechy, natka pietruszki... Co jeść, by wzmocnić odporność?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 12:41
Jakie produkty wprowadzić do diety, by czuć się lepiej? Co jeść w trakcie infekcji? Czy warto inwestować w zagraniczne tzw. superfoods, jak jagody goji, jagody acai albo nasiona chia?
rozwiń zwiń