Jesz szybko i łapczywie? Popełniasz największy błąd w życiu

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2020 13:40
Polacy, w tym o zgrozo dzieci, tyją coraz bardziej. Jedzenie jest dostępne na wyciągnięcie ręki, kuszą nas promocje, a potem kupione w ten sposób produkty trzeba zjeść, bo nie powinny się zmarnować. I tak konsumujemy zbędne kalorie. Jak jeszcze ktoś mało się rusza, ma otyłość zagwarantowaną. Co ciekawe, wpływ na organizm ma też sposób jedzenia.
Audio
  • Jak uchronić się przed otyłością (Cztery pory roku/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/New Africa

Dr Michał Mularczyk podkreśla, że szybkie jedzenie to wręcz - jak to ujął - zbrodnia. - A za pośpieszanie dzieci przy jedzeniu powinna być grzywna - żartuje. Wyjaśnia, że szybkie jedzenie powoduje, że organizm prawie wcale nie przyswaja białka i większości witamin.

W związku z tym taka osoba staje się niedożywiona, a w konsekwencji organizm magazynuje kalorie, czego efektem jest tycie. Radzi, by jeść wolniej; wtedy potrawy są lepiej przyswajane, a człowiek szybciej się nasyci i mniej zje.


Cukier szybko dodaje energii i poprawia nastrój, ale tylko na krótką metę. Choć lista przykrych skutków nadużywania cukru jest długa i znana, to jednak niełatwo go odstawić, fot. PAP/Maria Samczuk Cukier szybko dodaje energii i poprawia nastrój, ale tylko na krótką metę. Choć lista przykrych skutków nadużywania cukru jest długa i znana, to jednak niełatwo go odstawić, fot. PAP/Maria Samczuk

Gość Programu 1 Polskiego Radia podkreśla, że niezdrowe dla organizmu są cukier i biała mąka. - Ja bym wprowadził na cukier taki podatek, jak akcyza, a zyski przeznaczył na leczenie cukrzycy, miażdżycy, nowotworów i całej reszty chorób - mówi. Wskazuje jak złym cukrem jest fruktoza, której organizm człowieka nie za bardzo umie metabolizować. Umie ją metabolizować wątroba, ale dla niej cukier jest tak samo szkodliwy jak alkohol. A w cukrze jest 50 proc. fruktozy, zaś w miodzie 70 procent. Dlatego łyżeczka miodu dziennie jest zdrowa, ale 10 łyżeczek już nie.

Lekarz wyjaśnia, że otyłość to nadmierna ilość tłuszczu w organizmie. Ale zanim sięgniemy po różne tabelki i przeliczniki BMI warto stanąć przed lustrem i spojrzeć na siebie. Jeżeli uważamy, że wszystko jest w porządku, to nie ma sprawy. Ale jeśli ocenimy, że wygląd jest niedobry, a jeszcze ktoś zaprzyjaźniony potwierdzi, że fałdek tłuszczu jest za wiele, warto wziąć się za siebie. Tłumaczenia, że nadmierna waga spowodowana jest ilością mięśni, a nie tłuszczu mogą zostać błyskawicznie zweryfikowane w gabinecie dietetyka, bo są specjalne urządzenia mierzące grubość tkanki tłuszczowej.

Dr Mularczyk podkreśla, że każda otyłość w każdym wieku jest zła. Ale gorzej, jeśli nastolatek ma znaczną otyłość, niż kiedy kilkudziesięciolatek nieznaczną. Dietetyk zwraca uwagę na siłę nawyku. Jeśli dzieci i młodzież przyzwyczają się do niezdrowego jedzenia za młodu, to te złe nawyki pozostaną i w dorosłości spowodują nadwagę lub otyłość.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek, Joanna Racewicz

Gość: dr Michał Mularczyk (dietetyk i kardiolog)

Data emisji: 10.09.2020

Godzina emisji: 11.17

ag







Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Otyłość to choroba. Jak zdrowo schudnąć?

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2017 14:55
- Otyłość nie jest tylko defektem kosmetycznym, zarówno jeśli chodzi o dzieci, jak i dorosłych. Wiąże się ona z wieloma schorzeniami  - mówi w "Czterech porach roku" dr Michał Sutkowski z Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nawyki żywieniowe są kształtowane już w dzieciństwie

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2019 19:30
W Polsce tylko co trzeci mężczyzna i co czwarta kobieta mają prawidłową masę ciała. Przez ostatnich 10 lat nadmierna masa ciała utrwaliła swój trend wzrostowy – aż o 12% wśród mężczyzn i o 17% wśród kobiet.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nie możesz schudnąć? Kawa z mlekiem to też posiłek!

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2020 11:10
- Naszym podstawowym grzechem jest to, że w ogóle nie planujemy żywienia. Nie zastanawiamy się, ile posiłków jesteśmy w stanie zjeść w ciągu dnia i jak to dopasować do naszego stylu życia - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dietetyk Monika Dąbrowska-Molenda.
rozwiń zwiń