Jak zapewnić sobie zdrowie jesienią? O szczególnej roli witaminy D

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2020 11:43
- 90 proc. społeczeństwa - jak wynika a badań - ma niedobory witaminy D. Zwłaszcza w okresie zimowym warto jest suplementować dietę tą witaminą - powiedziała w Programie 1 Polskiego Radia Magdalena Siuba-Strzelińska, dietetyk z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: puhhha/shutterstock.com

Posłuchaj
03:37 [ PR1]PR1 (mp3) 27 październik 2020 10_46_14.mp3 Jak zapewnić sobie zdrowie jesienią? O szczególnej roli witaminy D (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Witamina D to zespół różnych związków chemicznych, spośród których największe znaczenie mają: witamina D2 (ergokalcyferol) i witamina D3 (cholekalcyferol). Wskutek przemian biochemicznych zachodzących w naszym organizmie powstaje najważniejsza z punktu widzenia zdrowia, aktywna postać witaminy D3, czyli kalcytriol.

Organizm człowieka wytwarza witaminę D3 pod wpływem promieni słonecznych. Gdy słońca jest mniej, a do tego nasza dieta jest uboga w tłuste ryby, jaja czy grzyby, nie trudno o jej niedobór. Skutki tego mogą być naprawdę groźne.


Witamina D. PAP Wideo

Co może wskazywać na niedobór witaminy D?

Działanie witaminy D jest bardzo szerokie. Nie tylko bierze ona udział w gospodarce wapniowo-fosforanowej, ale ma też działanie immunomodulacyjne (wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego).

Objawy niedoboru tej witaminy u dzieci mogą być bardzo różne - począwszy od nadmiernej potliwości i płaczliwości, aż po częste infekcje i poważne deformacje ciała. U osoby dorosłej objawami niedoboru witaminy D są często bóle mięśniowe, bóle stawowe, ogólne złe samopoczucie i częste infekcje. 


Niedobór witaminy D może sprzyjać Covid-19. PAP Wideo


Jak bezpiecznie suplementować witaminę D?

Choć witamina D jest uważana za mało toksyczną, to jednak zaleca się, aby nie przekraczać rekomendowanych dawek, a jej suplementację zawsze konsultować z lekarzem lub farmaceutą.

Obecne rekomendacje zalecają przyjmowanie witaminy D we wszystkich grupach wiekowych. Szczególnie jest to istotne u osób w wieku podeszłym, u osób z upośledzonym wchłanianiem (zaburzenia wątroby, nerek), a także u niemowląt i u dzieci.

Zalecane dawki witaminy D u osób dorosłych to 800 do 2000 jednostek międzynarodowych na dobę. Wyższe dawki są u osób otyłych, ciemnoskórych i pracujących na zmianach nocnych. Natomiast u dzieci - od roku do 18. roku życia - jest to od 600 do 1000 j.m. 

Najlepiej kupować witaminę D w formie leku, a nie suplementu diety. Leki podlegają większym rygorom kontrolnym i jakościowym, dzięki czemu ich skład zgadza się z ulotką i z informacją na opakowaniu.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Agnieszka Kunikowska

Autorka materiału: Małgorzata Abgarowicz

Data emisji: 27.10.2020 

Godzina emisji: 9.00-12.00

Jedynka/zdrowia.pap.pl/kk