Black Friday. Jak nie dać się oszukać na "super okazje"?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 12:30
Black Friday czy Black Week to nie tylko super okazje na dobre zakupy, ale również wymarzony czas dla nieuczciwych sprzedawców. - Najczęściej dochodzi do żonglerki cenami. Jest to często spotykane i niezgodne z prawem - mówi w Programie 1 Polskiego Radia, Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak nie dać się oszukać naciągaczom?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: David MG/shutterstock

Posłuchaj
12:14 PR1_MPLS 2020_11_27-09-22-16.mp3 Black Friday to nie zawsze dobra okazja (Jedynka/Cztery pory roku)

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w internecie, co też próbują wykorzystać naciągacze. Przed opłaceniem zakupów, warto zatem sprawdzić, czy nie natrafiliśmy właśnie na takiego nieuczciwego sprzedawcę. Sposobów na oszukanie klienta jest przecież wiele, szczególnie podczas Black Friday.

Jak próbują nas oszukać?

zakupy 1200.jpg
Ostrożność w sieci. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów online?

Najczęściej spotykaną praktyką jest żonglowanie cenami. Sklep kilka dni wcześniej podwyższa cenę produktu, żeby później obniżyć ją do "okazyjnego" poziomu. Jak zapewnia rzecznik UOKiK, jest to niezgodne z prawem.

- Pojawiają się także promocyjne przynęty, czyli konsumentowi wydaje się, że właśnie znalazł okazję, na którą czekał. Kiedy wchodzi na stronę, przeceniony jest tylko jeden produkt. To ma przyciągnąć konsumenta. Jednocześnie okazuje się, że cała kolekcja oraz pozostałe rzeczy, które też interesują konsumenta, niestety nie są przecenione - tłumaczy Małgorzata Cieloch.

UOKiK coraz częściej natrafia również na praktykę związaną z anulowaniem opłaconych zamówień. Polega ona na tym, że po kilku godzinach od opłacenia zamówienia, otrzymujemy informację, że nastąpił błąd systemu i w związku z tym nie doszło do zakupu. - Nie podoba nam się taka praktyka. Może ona kosztować przedsiębiorcę karę finansową - twierdzi Małgorzata Cieloch.

Kiedy złapiemy nieuczciwego sprzedawcę na wprowadzaniu w błąd, warto o tym powiadomić UOKiK lub inspekcję handlową. - W tym roku mamy bardzo dużą kontrolę, gdzie sprawdzamy przypadki zgłoszone przed Black Weekend czy innymi super okazjami. Takie sygnały są dla nas bardzo pomocne - potwierdza Małgorzata Cieloch.

14 dni na wymianę

Co możemy zrobić, kiedy jednak jesteśmy zadowoleni z ceny, ale chcielibyśmy wymienić towar na inny? - Konsumentowi przysługuje prawo do wymiany, jeżeli kupuje przez internet i ma na to 14 dni - odpowiada Małgorzata Cieloch.

Zdarza się jednak, że niektórzy sprzedawca odmawiają wymiany, jeżeli ich zdaniem uszkodziliśmy pudełko. Często też zastrzegają to w ofercie. - Informacja o pudełku jest niezgodna z prawem i w żadnym przypadku nie powinna się pojawić. Gdyby przedsiębiorca uznał, że konsument w jakiś sposób zniszczył czy uszkodził towar, uznając opakowanie za jakąś część tego zakupu, może obniżyć kwotę, którą będzie zwracał, o procent zniszczenia - wyjaśnia ekspert Jedynki.

Konsument nie powinien ponosić kosztów uszkodzenia opakowania, jeżeli jego rozpakowanie nie jest możliwe bez uszkodzenia. Jak tłumaczy rzecznik UOKiK, musimy mieć możliwość obejrzenia rzeczy, którą chcemy kupić i tym samym możemy otworzyć opakowanie.

    Czytaj także:

    ***

    Tytuł audycji: Cztery pory roku

    Prowadził: Roman Czejarek

    Gość: Małgorzata Cieloch (rzecznik UOKiK)

    Data emisji: 27.11.2020

    Godzina emisji: 9.00-10.00

    DS

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
    aby dodać komentarz
    brak

    Czytaj także

    Uwaga na podejrzane sms-y. Nie daj się oszukać!

    Ostatnia aktualizacja: 07.10.2020 12:30
    "Twoja paczka o numerze PL 123456 wymaga dopłaty na sumę 0,87 zł. Brak wpłaty oznacza zwrot do nadawcy. Zapłać teraz, kliknij w podany link" - policja ostrzega przed sms-ami o podobnej treści. Jeśli wykonamy polecenie możemy stracić więcej niż te parę groszy.
    rozwiń zwiń

    Czytaj także

    Black Friday rozpoczął okres intensywnych zakupów online. Zobacz, jak nie dać się oszukać

    Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 10:40
    Ponad 57 proc. osób zamierza w okresie przedświątecznym kupić prezenty w sieci - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i serwisu ChronPESEL.pl. Dodano, że to nie tylko czas okazji, ale i oszustw.
    rozwiń zwiń