Kosmiczna zagadka. Radioteleskopy odebrały tajemniczy sygnał z kosmosu

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 12:07
Radioteleskopy należące do projektu Breakthough Listen zarejestrowały "sygnał z kosmosu". Mówi się, że to najciekawsze odkrycie od czasu, kiedy w sierpniu 1977 roku dr Jerry R. Ehman, przy pomocy radioteleskopu Big Ear (Wielkie Ucho) odebrał silny sygnał radiowy, nazwany później Sygnałem Wow!
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/sripfoto

08:45 Jedynka/Cztery pory roku - 29.12.2020 sygnał z kosmosu Kosmiczna zagadka. Radioteleskopy odebrały tajemniczy sygnał z kosmosu (Cztery pory roku/Jedynka)

Gość radiowej Jedynki, specjalista w Departamencie Edukacji Polskiej Agencji Kosmicznej, Przemysław Rudź, wskazał, że sygnał został odkryty niedawno, przypadkiem, w danych archiwalnych. - Nadszedł on do nas z najbliższego znanego nam układu gwiezdnego, układu wielokrotnego gwiazd Alfa Centauri. Sygnał był krótki. Uwagę uczonych zwróciła jednak pewna jego cecha - powiedział.

Sygnał wzbudził zainteresowanie naukowców

badania laboratoryjne laboratorium free shutter 1200.jpg
Nauka w Programie 1

- Zjawiska naturalne, które zachodzą we Wszechświecie, zjawiska, które generują fale elektromagnetyczne, generują je z reguły w szerokim paśmie. Sygnały sztuczne mają z kolei to do siebie, że są sygnałami wąskopasmowymi - by coś odebrać, usłyszeć, ustawiamy telefony, radio na daną częstotliwość. Zainteresowanie uczonych wzbudziła wąskopasmowość "kosmicznego" przekazu - wyjaśnił gość audycji "Cztery pory roku".

Nie wiadomo, czy był to przypadek, czy "celowe działanie, próba nawiązania kontaktu". - Musimy spojrzeć na sprawę z dwóch stron - zadaniem mediów jest szukanie tematów nośnych, a celem nauki jest studzenie emocji, zdrowy naukowy sceptycyzm. Przez najbliższe miesiące ten sygnał będzie weryfikowany - oznajmił Przemysław Rudź.

Gość Romana Czejarka zaznaczył, że jest coś takiego w nauce jak Brzytwa Ockhama, czyli zasada, zgodnie z którą w wyjaśnianiu zjawisk należy dążyć do prostoty, wybierając takie wyjaśnienia, które opierają się na jak najmniejszej liczbie założeń i pojęć. - Częstotliwość tego sygnału jest zbieżna z częstotliwością, której my używamy w komunikacji na Ziemi i wokół niej - zwrócił uwagę.

Co ciekawe, jedna z gwiazd gwiazdozbioru Centaura, odkryta w 1915 roku przez Roberta Innesa, Proxima Centauri ze względu na bliskie względem Ziemi położenie i potencjalną dostępność dla lotu międzygwiezdnego często pojawia się w utworach pisarzy science fiction. W powieści Stanisława Lema "Obłok Magellana" ziemscy astronauci w trakcie wyprawy odwiedzają układ planetarny Proxima Centauri.

Proxima Centauri. Profil: ESA

Mało osób zdaje sobie sprawę, że to wszystko nie kończy się na ośmiu planetach Układu Słonecznego - zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Przemysław Rudź (specjalista w Departamencie Edukacji Polskiej Agencji Kosmicznej, popularyzator astronomii, autor książek i przewodników)

Data emisji: 29.12.2020

Godzina emisji: 9.00-12.00

kk

Polski satelita w międzynarodowym programie. "Heweliusz" już od 6 lat bada przestrzeń kosmiczną

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 00:40
Sześć lat temu, 19 sierpnia 2014 roku z Centrum Startowego Satelitów Taiyuan w środkowych Chinach wystrzelono rakietę z drugim polskim sztucznym satelitą naukowym Heweliusz. Start odbył się o 5.15 naszego czasu. Satelitę wyniosła na orbitę chińska rakieta Long March-4B.

Stała baza na Księżycu coraz bardziej realna? Naukowcy potwierdzili obecność wody w glebie Srebrnego Globu

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2020 17:20
Naukowcy z NASA potwierdzili obecność wody na Księżycu. To, że woda w postaci lodu jest na srebrnym globie wiadomo już od 2018 roku, teraz wiemy też, że cząsteczki H2O znajdują się także w pokrywającej satelitę warstwie gleby.

Widać orbitę Słońca i struktury w galaktyce. Naukowcy opublikowali nową mapę nieba

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2020 16:00
Na nowej mapie nieba, opracowanej na podstawie danych misji Gaia i opublikowanej przez Europejską Agencję Kosmiczną, są szczegółowe pomiary dla 2 miliardów gwiazd z naszej galaktyki. W opracowanie danych dostarczanych przez misję Gaia zaangażowani są astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.