Większość przedszkolaków ma zdolności matematyczne. Później się zniechęcają

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2021 12:25
- Matematyka jest po to, żebyśmy byli zaradni życiowo, a nie po to, żebyśmy byli Einsteinami - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, metodyk i nauczycielka królowej nauk. W jaki sposób zachęcić nasze pociechy do nauki tego przedmiotu?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Oksana Kuzmina/shutterstock

niemowlę 1200.jpg
Antoni czy Hipolit? Czym się kierujemy wybierając imię dla dziecka?

Posłuchaj
06:57 Jedynka/Cztery pory roku - 12.03.2021 matematyka Zuzanna Jastrzębska-Krajewska podpowiada, żeby podczas nauki ze swoimi dziećmi zadbać o tabliczkę mnożenia (Jedynka/Cztery pory roku)

Zuzanna Jastrzębska-Krajewska przyznaje, że matematyka ma opinię bardzo trudnego i bezdusznego przedmiotu. Dlatego nauczyciele, zamiast pokazywać tylko błędy uczniów, powinni również zwracać uwagę na to, czego ci już się nauczyli. Inaczej dzieci mogą zacząć zrażać się do matematyki.

- Myślę, że nauczyciele nie chcą źle, tylko faktycznie siedzimy w skamieniałym systemie. Może warto zrobić takie małe kroki, aby motywować uczniów? Brałam udział w badaniach przeprowadzonych przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską i ich wyniki wskazują, że ¾ przedszkolaków, opuszczając swoje placówki, ma zadatki uzdolnień do matematyki i nauk ścisłych. Z kolei w pierwszej klasie tych dzieci jest już o połowę mniej - wyjaśnia Zuzanna Jastrzębska-Krajewska.

Zdaniem gościa Jedynki spowodowane to jest niedostosowanym systemem kształcenia, nieodpowiednimi metodami nauczania, ciągłym siedzeniem w ławkach oraz zbyt szybkim przechodzeniem z czynnościowego, konkretnego uczenia na abstrakcję, której dzieci jeszcze nie rozumieją.

Źródło: Moje Dzieci Kreatywnie/Zabawy matematyczne dla dzieci

Dlaczego uczymy się matematyki?

- Matematyka jest po to, żebyśmy byli zaradni życiowo, a nie po to, żebyśmy byli Einsteinami. Dzięki niej mamy poradzić sobie w sklepie czy z obliczeniem raty kredytu. Trzeba mieć świadomość, że już w tak prostych czynnościach, jak rozładowywanie zmywarki, robienie zakupów w sklepie czy granie w gry, pojawia się wstęp do matematyki. Dzieci nie uczą się na kartce papieru, tylko poprzez działanie i później stopniowe wprowadzanie w świat abstrakcji i symboli, na których opiera się matematyka - twierdzi Zuzanna Jastrzębska-Krajewska.

Ekspert Jedynki podpowiada, żeby podczas nauki ze swoimi dziećmi zadbać o tabliczkę mnożenia, aby dzieci już na samym początku zrozumiały, czym jest mnożenie i dzielenie. - Czyli na czym polega sama czynność czy rozdzielanie po tyle samo. Później skupmy się, żeby dobrze nauczyły się tej tabliczki, ponieważ bez niej nie będzie ułamków, wyrażeń algebraicznych, geometrii itd. - dodaje.

Źródło: MatmaKing - Szkoła Podstawowa/Tabliczka mnożenia

3 poziomy nauczania

Wielu nauczycieli zwraca uwagę, że istotnym problemem w nauczaniu jest inny poziom rozumienia materiału przez poszczególne dzieci. Klasy liczą bowiem z reguły ponad 20 uczniów i często bywa tak, że niektóre dzieci nie nadążają za materiałem.

- To jest problem, że powinniśmy pracować na 3 poziomach (z dziećmi potrzebującymi wsparcia, uczącymi się na normalnym poziomie oraz rozwijającymi się szybciej - red.), ale system tego nie przewiduje. Jest to trudne, że nauczyciele nie dostają wsparcia w kwestii tego, jak to robić, żeby były 3 poziomy. Dopóki rodzice nie będą włączeni w edukację matematyczną dzieci, nie mamy szans na efektywność tej nauki - ocenia Zuzanna Jastrzębska-Krajewska.

Dlatego też warto zachęcić najbliższych do pomocy w nauce. Można również pomyśleć o dodatkowych zajęciach edukacyjnych, takich jak szachy czy po prostu wspierających logikę. - Pomóżmy dzieciom, żeby nie tylko siedziały w ławkach, ale miały dużo ruchu, ponieważ przez ruch rozwija się mózg. Pamiętajmy, że nawet najlepsza szkoła nie zadba o wykształcenie dziecka, ponieważ indywidualny sposób nauczania nie istnieje, a tylko my najlepiej znamy swoje dziecko i wiemy, gdzie są jego słabe punkty, w tym także te emocjonalne. Dlatego jest tak ważne, aby wesprzeć dziecko - słyszymy.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadziła: Joanna Racewicz

Gość: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska (metodyk, nauczycielka matematyki)

Data emisji: 12.03.2021

Godzina emisji: 9.38

DS

Czytaj także

Sprzęt AGD. Które urządzenia warto naprawiać?

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2021 12:05
Kiedy zepsuje się sprzęt AGD, stajemy przed dylematem: naprawić czy kupić nowy? W "Czterech porach roku" mówiliśmy o tym, które urządzenia warto naprawiać i jaka wygląda ich żywotność. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak rzucić palenie, żeby nie przytyć? Podpowiada ekspert

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2021 14:12
- Przy rzuceniu palenia silna wola jest zawsze warunkiem koniecznym, ale czasami niewystarczającym - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr Magdalena Cedzyńska z Poradni Pomocy Palącym przy Narodowym Instytucie Onkologicznym w Warszawie. Co w takim razie należy zrobić, żeby skutecznie przestać palić i przy okazji… nie przytyć?
rozwiń zwiń