O czym należy pamiętać, by grillowanie było zdrowe i bezpieczne?

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2021 13:50
Długie i słoneczne dni skłaniają do spożywania i przygotowania posiłków na zewnątrz. Sezon na grillowanie w pełni i z tej okazji, zanim przystąpimy do przygotowania potraw, warto pamiętać o kilku istotnych zasadach. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Foto: Shutterstock/Simon Kadula

Czytaj też:
shutterstock_przyjęcie spotkanie przyjaciele 1200.jpg
Pandemia, szczepienia... Jakich tematów unikać podczas przyjęcia?

Kiełbasa z grilla szkodzi 

Dr Joanna Flejszar-Olszewska, dietetyk, przyznaje, że spośród produktów, które kładziemy na ruszt, kiełbasa będzie najbardziej niezdrowa. - Kiełbasa jest produktem wędzonym, peklowanym, a w tym procesie są obecne związki organiczne, które poddane obróbce termicznej powodują powstawanie kolejnych związków organicznych - mówi. - Wybierzmy więc mięso, które będzie korzystniejsze dla nas pod względem zdrowotnym, np. drób lub wołowinę - dodaje. 


Posłuchaj
06:44 Jedynka/4PR grillowanie 11.06.2021.mp3 O czym należy pamiętać, by grillowanie było zdrowe i bezpieczne? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Niebezpieczne dla zdrowia są nie tylko produkty rzucane na ruszt, w szczególności tłuste mięso, lecz nawet sama czynność grillowania. Ze spalonego tłuszczu uwalniają się substancje rakotwórcze, m.in. dioksyny i furany. Tłuszcz spadający na rozżarzony węgiel spala się, co prowadzi do wzmożonej emisji wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, nadtlenków i wolnych rodników, które również wykazują działanie rakotwórcze. 


Grillowanie

Folie i tacki 

Warto jednak pamiętać, że podczas umiejętnego grillowania powinniśmy używać odpowiednich tacek i folii, aby związki wytwarzane podczas tego procesu nie osiadały wraz z dymem na grillujących się produktach. - Najlepiej położyć produkty na tacce stalowej - podkreśla. - Jeżeli takiej nie mamy, najlepszym rozwiązaniem będzie położenie ich na tackę aluminiową bądź zawinięcie ryby w folię aluminiową. Powinniśmy unikać kontaktu produktu aluminiowego z żywym ogniem, ponieważ przyczynia się to do wzrostu związków rakotwórczych, powstających podczas oddziaływania wysokiej temperatury na grillowany produkt - stwierdza ekspert. 

"Żar, a nie żywy ogień" 

Który sposób przyrządzania mięsa jest korzystniejszy dla naszego zdrowia - grillowanie nad żarem, czy nad tzw. żywym ogniem? - To jest bardzo ważna kwestia, powinniśmy zadbać o to, żeby to był żar - wyjaśnia dr Joanna Flejszar-Olszewska. - Możemy to sprawdzić - jeżeli widzimy, że węgiel pokrył się szarym popiołem, to jest to moment, w którym możemy położyć na ruszcie tackę bądź zawinięty w folię kawałek mięsa bądź ryby - dodaje. 

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Joanna Racewicz

Gość: dr Joanna Flejszar-Olszewska (dietetyk, chemik) 

Data emisji: 11.06.2021 r. 

Godzina emisji: 9.38

ans 

Czytaj także

Dietetyczny zawrót głowy. Jak zdrowo schudnąć?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2021 11:50
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Niestety zima, szczególnie w dobie pandemii, u wielu osób zaowocowała dodatkowymi kilogramami. Jak wybrać odpowiednią dietę dla siebie? Jak schudnąć "z głową"? Czy warto ulegać modzie na konkretną dietę?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warzywa i owoce receptą na stres

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2021 19:44
Dieta składająca się z dużej ilości warzyw i owoców może redukować poziom stresu.
rozwiń zwiń