Biel, czerń lub czerwień. Czy kolor może mieć wpływ na uczucia i emocje

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 13:49
Pablo Picasso, który miał w swym artystycznym życiu różne "kolorowe" okresy twierdził, że kolory, tak jak cechy, podążają za zmianami emocji. Dr Marek Borowiński, zajmujący się psychologią koloru, podkreśla, że barwę zawsze trzeba rozpatrywać w kontekście jej użycia.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock

mieszkanie 1200.jpg
Jak kolory wpływają na nasz nastrój?

Kolor ma znaczenie i często zakładając ubranie o konkretnej barwie, ktoś wyraża swoje uczucia, ubiera się również stosownie do okoliczności. Marek Borowiński podkreśla, że jeśli ktoś ma taki dzień, że nie chce się wyróżniać, to ubierze się na szaro, bo jest to kolor, który powoduje, że można się wtopić w otoczenie. - Kiedy chcę się zdecydowanie pokazywać, zakładam kolorową koszulę, albo t-shirt - mówi. Źle dobrany kolor ubrania, w zależności od nastroju, może osobę wzmocnić lub przytłoczyć. Wskazuje, że kolor żółty dodaje optymizmu, bo oczy przekazują sygnał do mózgu o tym, że postrzeganie tej barwy jest pozytywne.


Posłuchaj
08:14 Jedynka-16-06-2021-cztery-pory-roku-kolory.mp3 Kolory wpływają na nastroje i oddają emocje (Cztery pory roku/Jedynka)

 


czerwony kolor sukienka dziewczyna walentynki shutter 1200 Alina Tanya.jpg
Czerwony - kolor miłości, namiętności i władzy. Jak go stosować?

Nie każdemu dobrze w każdym kolorze

Ekspert podkreśla, że nie zawsze sprawdzają się stereotypy w rodzaju - blondynkom dobrze jest w czerwonym, a rudym w zielonym. - Wszystko zależy jakie to blondynki - zastrzega. Jeżeli blondynka ma mocno białe włosy, to czerwień je przebije. Wyjaśnia, że osoby o jasnej karnacji nie wyglądają dobrze w ostrych barwach, bo one je przytłaczają. Zaś czerwień lub elementy czerwone, np. krawaty, będą pasowały brunetkom i brunetom. - Kobiety o ciemnej karnacji w ostrej czerwieni będą się prezentowały znakomicie - mówi.

Marek Borowiński podkreśla, że nie w każdej sytuacji sprawdzi się każda barwa. Kolor, który świetnie sprawdza się w logu firmy, bo ją wyróżnia i pozwala szybko zidentyfikować, niekoniecznie będzie pasował, jako kolor np. garnituru, bo może nie pasować do typu urody osoby, która go włożyła.

Biel i czerń - dwa superkolory

Gość Programu 1 Polskiego Radia zwraca uwagę na otaczającą ludzi feerię kolorów. Sama przyroda jest bardzo kolorowa. Podkreśla, że często biura są wymalowane na szaro, ale to dlatego, że szary łatwo łączy się z innymi kolorami i jest dla nich świetnym tłem.

Psycholog wyjaśnia, że biały i czarny to dwie superbarwy. - Kiedy zmieszam światła kolorów podstawowych, to powstanie barwa biała, a kiedy zmieszam ciecz w tych samych kolorach, to powstanie barwa czarna - uzasadnia. Dlatego te dwa kolory są po przeciwnej stronie koła barw i zawierają w sobie potencjał innych kolorów.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: "Cztery pory roku"

Prowadziła: Agnieszka Kunikowska

Gość: dr Marek Borowiński (psycholog koloru)

Data emisji: 16.06.2021 

Godzina emisji: 9.34

ag


Czytaj także

Koszulki z logotypami zespołów - od subkultury do mainstreamu

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2021 18:45
Osoby noszące koszulki z logo zespołów można spotkać wszędzie. Kiedyś jej założenie oznaczało przynależność do grupy fanów, dziś wiele osób nie zdaje sobie często sprawy jaką muzykę tworzy zespół, którego nazwę mają na t-shircie. Sprawdzamy jak zmieniło się podejście do noszenia takich ubrań i jaki wpływ na modę miały subkultury.
rozwiń zwiń