Zdrowie zaklęte w pożywieniu. Jaki wpływ na odporność ma dieta?

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 13:14
Choć w mediach bombardowani jesteśmy kolejnymi ofertami suplementów diety, mającymi rzekomo zbawienny wpływ na nasze zdrowie, lekarze podkreślają, że nieumiejętne ich przyjmowanie może być bezproduktywne. Zdecydowanie prościej zmodyfikować swoją codzienną dietę.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Beyond This/Shutterstock

Czytaj też:
shutt kawa 1200.jpg
Pobudza, ale i zakwasza organizm. Umiar podstawą przy piciu kawy

W dniach 25 i 26 października, po raz trzeci, odbędzie się Kongres "Zdrowie Polaków" pod patronatem Polskiego Radia. W programie rozmowy i debaty, które będzie można śledzić również online. Jednym z tematów, którym prelegenci poświęcą wykłady, jest wspieranie odporności organizmu przy pomocy żywności i żywienia. Wielkimi krokami zbliża się jesień, pora sprzyjająca przeziębieniom i infekcjom. W dodatku wciąż wisi nad nami widmo koronawirusa.

W tej sytuacji dobrze wiedzieć, w jaki sposób przy pomocy metod naturalnych nie tylko ustrzec się przed zachorowaniem, ale również łagodzić objawy w sytuacji, w której nasz stan nie wymaga hospitalizacji. Przy łagodzeniu dolegliwości, sprawdza się dieta lekkostrawna. - Rosół, gotowany kurczak, ryby, warzywa takie jak papryka czerwona, kapusta czerwona, cebula czerwona - wylicza prof. Maria Borawska, bromatolog i farmakolog.


Posłuchaj
09:53 PR1_AAC 2021_10_05-11-20-08.mp3 Naturalne metody zwiększania odporności organizmu ("Cztery pory roku"/Jedynka)

 

Witamina D - kluczowy dla odporności składnik

Choć suplementy diety również są istotne, to należy pamiętać, że nie wszystkie reklamowane specyfiki są odpowiednie dla różnych przypadków. Każdy z nich, musi być odpowiednio dobrany i dopasowany indywidualnie. - Zawartość witamin i pierwiastków poprzez znaczną uprawę, została obniżona w produktach. Kluczowa jest witamina D. Osoby starsze, powinny ją przyjmować przez cały rok. Uważa się, że takie minimum niezbędne dla hamowania np. koronawirusa, wynosi 40 nanogramów na mililitr. Przy chorobach nowotworowych, wskazane jest wyższe stężenie tej witaminy, do 80 nanogramów - dodaje.

Gość audycji podkreśla, że kluczowe jest określenie zawartości witaminy D we krwi. Można to zrobić za dodatkową opłatą przy okazji profilaktycznych badań w laboratorium. By samo przyjmowanie witaminy D przynosiło konkretne efekty, warto zwracać uwagę na jej przyswajalność. Częstym błędem jest popijanie kapsułek zwykłą wodą. - Najlepiej, kiedy ta witamina podana jest od razu w kapsułce z olejem przy okazji spożywania śniadania, nawet z bułką z masłem. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach - tłumaczy prof. Maria Borawska.

Zobacz też:

Ryby, warzywa i ... orzechy brazylijskie


Czytaj też:
lekarz shutterstock_736555114 1200.jpg
Medycyna holistyczna. Czy jest skuteczna?

W celu wspomożenia odporności organizmu warto zadbać o systematyczne dostarczanie mu kwasów omega-3. Możemy przyjmować je w postaci suplementów, najprościej jednak wprowadzić do naszego jadłospisu ryby. Niedobór witaminy C można za to uzupełnić, spożywając owoce i warzywa, tu jednak również warto pamiętać o kilku zasadach. - Polifenole, które są naturalnymi substancjami przeciwdrobnoustrojowymi, w większej ilości występują w warzywach surowych niż w gotowanych - przypomina gość audycji. 

Często cierpimy również na niedobór selenu i cynku. Ten pierwszy pierwiastek występuje między innymi w orzechach brazylijskich. - Badania w Zakładzie Bromatologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku wykazały, że dwa, trzy orzechy dziennie wystarczą, żebyśmy pokryli zapotrzebowanie na selen w naszym organizmie. Jest on niezbędny chociażby dla funkcjonowania naszej tarczycy - wyjaśnia prof. Borawska. W tym przypadku przyjmowanie suplementów może spowodować przedawkowanie, to zaś prowadzi do skutków ubocznych.

***

Patronem Kongresu "Zdrowie Polaków" jest Polskie Radio.

***

Tytuł audycji:  Cztery pory roku 

Prowadzi: Roman Czejarek 

Gość: prof. Maria Borawska (bromatolog, farmakolog, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku)

Data emisji: 5.10.2021 

Godzina emisji: 11.20

mg

Czytaj także

Powikłania po COVID-19. O czym trzeba pamiętać podczas rehabilitacji?

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 11:29
Przechorowanie COVID-19 to często nie jest koniec problemów osoby zakażonej. Jak zniwelować skutki powikłań po koronawirusie?
rozwiń zwiń