Czy warto dostosowywać dietę do pory roku?

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2021 12:15
"Addio pomidory", śpiewał Wiesław Michnikowski z Kabaretu Starszych Panów. I choć na straganach jeszcze je znajdziemy, to faktem jest, że nadchodząca późna jesień i zima, uszczuplą ofertę warzyw i owoców. Czy powinno to wpływać na naszą dietę?
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Auhustsinovich/Shutterstock.com

Czytaj też:
shutterstock_żywienie pacjent 1200.jpg
Niedożywienie przyczyną zwiększonego ryzyka powikłań i śmiertelności u pacjentów

Choć w niektórych sklepach pewne warzywa możemy spotkać przez cały rok, to ich smak i wartości odżywcze pozostawiają wiele do życzenia. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem może być dostosowanie jadłospisu do pory roku. - Przede wszystkim powinniśmy wykorzystywać produkty sezonowe i bardziej lokalne. Z owoców, najlepsze będą teraz jabłka czy gruszki, a z warzyw kapustne, kiszonki czy nasiona roślin strączkowych - mówi Karolina Wiśniewska, dietetyk kliniczny z Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej.


Posłuchaj
06:14 PR1_AAC 2021_11_03-09-39-18.mp3 Czy powinniśmy dostosowywać nasz jadłospis do pory roku? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Rozgrzejmy organizm

Oprócz warzyw i owoców w diecie możemy stosować również rozgrzewające przyprawy jak imbir, chilli czy kurkumę. Jednocześnie, choć w naszym menu jesienno-zimowym mogą dominować ciepłe potrawy, to nie ma przeciwwskazań do spożywania produktów zimnych. - Badania nie potwierdziły niekorzystnego, wychładzającego wpływu nabiału czy cytrusów na nasz organizm - przekonuje gość "Czterech pór roku" i dodaje, że znakomitym pomysłem na rozpoczęcie dnia jest owsianka. - Można do tego użyć owoców sezonowych, czyli na przykład uprażyć na wodzie, z dodatkiem cynamonu i kardamonu, jabłko lub gruszkę. Zachęcam do eksperymentowania - mówi.

W sezonie przeziębień ważne jest również budowanie naturalnej odporności bez wsparcia farmakologicznego. Układ immunologiczny człowieka wspiera na przykład witamina D, dostępna w suplementach. - Każdy z nas powinien zacząć przyjmować ją już od początku października - nie ma wątpliwości Karolina Wiśniewska. Warto zadbać również o uzupełnienie witaminy C, którą znajdziemy głównie w czerwonej papryce, jarmużu, natce pietruszki czy brukselce. - To są produkty dostępne w okresie jesienno-zimowym. Musimy również pamiętać o cynku, selenie i żelazie - dodaje i wskazuje, że odnajdziemy je na przykład w soczewicy czy ciecierzycy.

Zobacz też:

Czytaj też:
sztuczne mięso naukowiec laboratorium shutter 280 Gorodenkoff.jpg
Roślinne zamienniki - dieta przyszłości?

Przede wszystkim umiar

Jeśli organizm domaga się większej ilości produktów energetycznych, choćby słodyczy i ciast, nie powinniśmy tych podszeptów całkowicie ignorować. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu rozsądku. - Posiłki powinny być spożywanie w miarę regularnie w ciągu dnia, tak żeby dostarczyć odpowiednią ilość kalorii - zwraca uwagę gość audycji. - Jeśli mamy ochotę na coś słodkiego, to najlepiej w mniejszej ilości, bezpośrednio po posiłku - podsumowuje.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Agnieszka Kunikowska

Gość: Karolina Wiśniewska (dietetyk kliniczny z Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej)

Data emisji: 3.11.2021

Godzina emisji: 9.39

mg

Czytaj także

Słoiki pełne smaku, czyli tajemnice kiszonek i zakwasu

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2021 13:05
Kisić możemy prawie wszystko, ale… – Nie każde warzywo da się ukisić tak samo dobrze. Są takie, które warto kisić tak, jak ogórki wiosenne, czyli delikatnie. Je zjadamy po kilku dniach. Długoterminowo możemy kisić warzywa mocno dojrzale. Kisić można też owoce, ja przygotowuję tak cytryny – opowiada Mikołaj Bator. Jak zdradza, pastę z tych owoców wykorzystuje później, przygotowując dania kuchni marokańskiej. 
rozwiń zwiń