X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Chcesz być zdrowy? Nie jedz mięsa!

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2012 12:00
Każdy z nas w ciągu całego życia spożywa co najmniej 25 ton pokarmów. Niektórzy nawet dwa razy więcej. To, jak jemy i co ma znaczenie.
Audio
Chcesz być zdrowy? Nie jedz mięsa
Foto: sxc.hu/CC

Mięso czerwone powinno być minimalizowane w diecie. Unikać powinniśmy wędlin, gdyż są dowody na to, że zwiększają one ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego - takie jest oficjalne stanowisko Światowego Funduszu Badań nad Rakiem.

- To, co dzisiaj nas najbardziej nęka, to nie choroby zakaźne, głód, niedobory żywieniowe tak jak 100 lat temu, ale przede wszystkim choroby przewlekłe - podkreśla Edyta Biernat-Kałuża, kierownik Centrum Medycyny Żywienia Carolina Medical Center.

Dwie pierwsze przyczyny śmierci to choroby układu krążenia i choroby nowotworowe. - W Polsce aż 70 proc. ludzi umiera z powodu tych chorób - dodaje dr Małgorzata Dessmont, specjalista medycyny żywienia.
Ryzyko zachorowań na raka i choroby serca zmniejsza odpowiednia dieta. Optymalna dla zdrowia, zdaniem ekspertek, jest dieta oparta o produkty roślinne. Niekoniecznie wegetariańska. - Warzywa, owoce, rośliny strączkowe powinny stanowić gros naszej diety - tłumaczy Biernat- Kałuża, żywieniowiec. - Z niewielkim dodatkiem produktów mięsnych i jeszcze mniejszym dodatkiem produktów wysoko przetworzonych, czyli np. słodkich napoi, fast- foodów - dodaje.

Owoce i warzywa powinny stanowić co najmniej połowę naszej diety. Niestety niewielu z nas odżywia się w ten sposób. Europejczycy są bardziej mięsożerni. Dla Polaków mięsa to podstawa. Niestety zjadamy o wiele więcej mięsa niż Azjaci, co przekłada się na nasze zdrowie.
- Różnice w zachorowalności i umieralności spowodowane stylem życia były do niedawna drastyczne między krajami Zachodu i Azją Wschodnią - przyznaje Edyta Biernat-Kałuża. Z badań wynika, że wołowina, wieprzowina i baranina zwiększają umieralność z powodu chorób krążenia, cukrzycy i nowotworów.

Dowiedz się jaka dieta jest najbardziej odpowiednia dla Ciebie - posłuchaj "Debaty medycznej".

Rozmawiał dr Mariusz Gujski.

(mb)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jemy i tyjemy

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2010 20:00
Zupa, schabowy i ziemniaki - tak wygląda tradycyjny polski obiad. Na naszych talerzach króluje tłuszcz i kalorie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sprawdź, ile powinieneś ważyć

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2011 16:00
Prawidłowa waga to nie tylko niezły wygląd. To najczęściej także informacja, że nie cierpimy na jakieś poważne schorzenia. Dlatego warto sprawdzić, co mówią o nas nasze kilogramy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolor jedzenia ma znaczenie

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2012 11:30
Warzywa i owoce można podzielić ze względu na kolorystykę. Czerwone wpływają na serce. Zielone - na układ oddechowy. Białe chronią przed infekcjami, a fioletowe wpływają na pracę wątroby. Żółte chronią wzrok.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tajemnica dobrego zdrowia

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 15:32
Odpowiednia dieta zapobiega wielu chorobom, a jedzenie warzyw i owoców zapobiega powstawaniu raka.
rozwiń zwiń