Tak wyglądamy, jak się odżywiamy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2013 02:00
Powiedzenia: tak się czujemy, jak jemy może upraszcza sprawę, ale wpływu diety na zdrowie i wygląd nie neguje nikt. A jak wygląda nasze menu w pracy?
Audio
  • "Debata medyczna" o żywności i prawidłowym żywieniu
Dieta warzywna
Dieta warzywnaFoto: Glow Images/East News

Państwowy Zakład Higieny prowadzi akcję zdrowego odżywiania pracowników. Jak i co jemy w pracy, jakich zasad powinniśmy się trzymać? Jak zaplanować racjonalną dietę? Jak sprawnie przeprowadzić "operację odchudzanie"? A czy nasza żywność jest zdrowa?

Beata
Beata Prusińska i Jacek Postupolski w studiu radiowej Jedynki

- Żywność w Polsce jest bezpieczna - uspokaja dr Jacek Postupolski, szef Zakładu Bezpieczeństwa Żywności Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH. Wyjaśnia w radiowej Jedynce, że w Polsce nad bezpieczeństwem żywności czuwa cały system i bardzo wiele osób. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego monitoruje badania, jakie są wykonywane w stacjach epidemiologiczno-sanitarnych.
Gość "Debaty medycznej" zwraca uwagę, że w żywności oprócz elementów niezbędnych dla funkcjonowania, takich jak białka czy węglowodany, znajdują się również elementy niepożądane. - Mogą to być zanieczyszczenia pochodzące ze środowiska, albo substancje, które naturalnie mogą znajdować się w środkach spożywczych, ale mieć niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka - mówi specjalista. To duża grupa substancji np. metale ciężkie. Inną sprawą jest obecność chorobotwórczych drobnoustrojów w tym co możemy jeść.

Można jeść wszystko, ale trzeba zachować zdrowy rozsądek i umiar

Można jeść wszystko, ale trzeba zachować zdrowy rozsądek i umiar. Nie mogą być podstawą żywienia np. zupki w proszku. - Niezwykle ważna jest różnorodność w żywieniu - radzi dietetyczka z Naturhouse Beata Prusińska. Wtedy nawet jeśli zjemy jedną marchewkę, w której będzie kadm to nic nam się nie stanie. Dietetyk przyznaje, że produkty wysokoprzetworzone, np. pasteryzowane są bezpieczniejsze, ale nie zawsze lepsze, jeśli chodzi o nawyki żywieniowe i w konsekwencji korzyść dla zdrowia.
Obydwoje goście podkreślali, ze dla naszego zdrowia ważna jest przede wszystkim regularność w posiłkach. Nie należy również zapominać o piciu dużej ilości wody. Bo nie zastąpi jej np. kawa.
Posłuchaj całej debaty, z której dowiesz się co jeść, aby być zdrowym, jaką dietę zastosować, żeby schudnąć, a także jak odżywiać się w pracy.
Debatę prowadziła Iwona Schymalla.
(ag)

Czytaj także

Cholesterol bez tajemnic, czyli co jeść żeby nie żałować

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2013 15:24
- Wbrew powszechnemu przekonaniu cholesterol jest nam potrzebny. Trzeba tylko uważać, żeby nie przekroczyć normy – radziła w "Czterech porach roku" dietetyczka Ewa Sypnik-Pogorzelska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Miedwiediew układa dietę Rosjanom: więcej warzyw

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2013 08:58
Rosjanie mają spożywać więcej mięsa, wędlin, ryb, mleka, jaj warzyw i owoców. Ograniczać w swoim menu pieczywo, ziemniaki, masło, margarynę i inne tłuszcze.
rozwiń zwiń