X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Internat" Serhija Żadana. Język powieści odzwierciedla charakter wojny

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2019 13:16
- Chciałem napisać tę książkę tak, żeby pokazać, że wszystkie wojny są podobne w swoim dramatyzmie – powiedział na antenie Jedynki ukraiński pisarz, poeta i tłumacz, autor powieści "Internat" Serhij Żadan.
Audio
  • Serhij Żadan o powieści "Internat" (Moje książki/Jedynka)
Serhij Żadan
Serhij Żadan Foto: Z archiwum prywatnego

Pasza – trzydziestopięcioletni nauczyciel - musi odebrać z internatu siostrzeńca i wrócić z nim do domu. Przedziera się przez zrujnowane przez wojnę przedmieścia, opustoszałe wioski i miasto widmo, w którym grasują okupanci, płoną bloki i trwa kanonada.

– Podobne rzeczy mogły wydarzyć się na Bałkanach lub w Syrii. Czytelnik ma zrozumieć, że podobne rzeczy mogą dziać się gdziekolwiek. Wojna na pierwszy rzut oka jest bardzo daleko, ale tak naprawdę jest znacznie bliżej niż sobie wyobrażamy – powiedział Serhij Żadan.

Język powieści odzwierciedla charakter wojny – niepewność, szybkość. Dominują krótkie zdania i krótkie dialogi. – To dlatego, że ludzie ciągle są w ruchu, nie starcza im oddechu na długi monolog. Ta książka była pisana jako taki scenariusz filmowy. Widzimy głównego bohatera oczami operatora filmowego. Głównym mechanizmem przemieszczania się akcji jest bieg, w związku z tym język jest dosyć uproszczony i jest to celowe uproszczenie – przyznał gość audycji.

Jak książka została przyjęta na Ukrainie? Dlaczego autor zdecydował się napisać tę powieść z punktu widzenia cywilów? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji. W programie również rekomendacje literackie Tadeusza Lewandowskiego.

***

Tytuł audycji: "Moje książki" w paśmie "Kulturalna Jedynka"

Prowadzi: Magda Mikołajczuk

Gość: Serhij Żadan (ukraiński pisarz, poeta i tłumacz)

Data emisji: 17.04.2019

Godzina emisji: 21.10

abi/kh

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Piotr Kofta: "Diabeł Urubu" to mroczne i złożone dzieło sztuki

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2019 15:03
- Ciężko ustalić, do jakiego gatunku należy skromnych rozmiarów powieść Marlona Jamesa. Można powiedzieć, że to horror, moralitet, ale i baśń - recenzował w audycji czytelnia Dwójkowy krytyk literacki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zbrodnia Katyńska w literaturze

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2019 11:45
Józef Czapski, Ferdynand Goetel, Józef Mackiewicz to autorzy, którzy z powodu pisania o mordzie katyńskim zostali skazani na zapomnienie w PRL-u, a ich życie było pełne trudności. W magazynie "Moje książki" przypomnieliśmy ich twórczość i koleje losu.
rozwiń zwiń