Wojciech Fangor - ostatnie panisko sztuki

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2015 02:48
- Wojciech Fangor nie ulegał żadnym naciskom, ani nie uznawał granic w sztuce. To wszystko to była spójnia - opowiada krytyk sztuki, Monika Małkowska.
Audio
Malarz, grafik, plakacista i rzeźbiarz Wojciech Fangor podczas wystawy swoich prac Rysunki 1947 -1957 w Warszawie. Prekursor malarstwa iluzjonistycznego, zaliczany do grona najwybitniejszych polskich artystów XX w., zmarł 25 października 2015 r. w Warszawie
Malarz, grafik, plakacista i rzeźbiarz Wojciech Fangor podczas wystawy swoich prac "Rysunki 1947 -1957" w Warszawie. Prekursor malarstwa iluzjonistycznego, zaliczany do grona najwybitniejszych polskich artystów XX w., zmarł 25 października 2015 r. w WarszawieFoto: PAP/Andrzej Rybczyński

Wojciech Fangor odszedł w ostatnią niedzielę (26.10) w wieku 93 lat. Był artystą totalnym: zajmował się malarstwem, rzeźbą, projektowaniem, architekturą wnętrz. Jest dotychczas jedynym Polakiem, którego prace zaprezentowano na monograficznej wystawie w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. - Jak powiedziała mi dyrektor Muzeum Narodowego Agnieszka Morawińska, to było ostatnie panisko sztuki. I rzeczywiście był to pan pełną gębą - mówi Monika Małkowska.

Artysta nie ulegał sugestiom krytyków czy marszandów. - Te naciski dotyczyły tego, by malował to, co poszło, czyli pulsujące fale i koła, ale on był nieokiełznany. To był żywioł i nie miał ochoty robić kariery, jaka byłaby mu narzucona przez kogokolwiek - podkreśla krytyk sztuki.

W programie mówiliśmy o tym, gdzie można obejrzeć sztukę Wojciecha Fangora, jaki przebieg miała jego przygoda z socrealizmem oraz wyjaśniliśmy, dlaczego większość ludzi patrzyła na artystę z dołu.

***

Tytuł audycji: Alfabet kultury

Prowadzi: Magda Mikołajczuk

Gość: Monika Małkowska (krytyk sztuki)

Data emisji: 27.10.2015

Godzina emisji: 20.29

sm/ag

Czytaj także

Śmiech przez łzy. Dramat wojny na rysunkach satyrycznych

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2014 14:00
Znakomicie służyła celom propagandowym, bo rozumieją ją zarówno profesorowie, jak i robotnicy. Karykatura była ważnym narzędziem komunikacji w czasie I wojny światowej. Najciekawsze rysunki z tego okresu można zobaczyć w warszawskim Muzeum Karykatury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Deyan Sudjic i uwodzenie dizajnu

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2014 15:26
W rozmowie z Dagmarą Jakubczak dyrektor Muzeum Dizajnu w Londynie porusza tematy autentyczności, znaczenia symboli i dizajnu użytecznego.
rozwiń zwiń