Miłość kontra śmierć w teatrze Tadeusza Kantora

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2015 05:26
- Śmierć w teatrze Tadeusza Kantora była dziwna i androgeniczna. Wywoływała pewien niepokój, a z drugiej strony artysta sprowadza ją do figury sprzątaczki i realności najniższej rangi - mówi teatrolog dr Katarzyna Flader-Rzeszowska.
Audio
  • Śmierć i odchodzenie w teatrze Tadeusza Kantora (Kulturalny wieczór z Jedynką)
Próba do spektaklu Tadeusza Kantora pt. Wielopole, wielopole...
Próba do spektaklu Tadeusza Kantora pt. "Wielopole, wielopole..."Foto: PAP/Jerzy Ochoński

Życie, śmierć oraz połączenie tych dwóch tematów to jeden z najważniejszych motywów w sztuce Tadeusza Kantora od 1975 roku. - Idea teatru śmierci rodziła się wcześniej, ale dojrzała i wykrystalizowała się właśnie wówczas, wraz z premierą "Umarłej klasy", spektaklu który najbardziej rozsławił na świecie tego artystę oraz dzięki któremu Polacy nie kojarzą już słowa kantor z miejscem wymiany walut, ale również z wielkim i wybitnym artystą - mówi dr Katarzyna Flader-Rzeszowska.

Teatrolog podkreśla, że gdy twórczości Tadeusza Kantora przyjrzeć się uważniej i głębiej, to można zauważyć, że w 1987 roku dodał do swojego cyklu termin miłość, zaczął mówić o miłości i śmierci. - Dla artysty obie te potęgi są równie ważne, ale nie stawiał jasnej odpowiedzi na pytanie, która z nich to większa siła. Według niego, jeśli cokolwiek może przeciwstawić się śmierci, to może to być tylko potężna miłość - opowiada autorka książki "Teatr przeciwko śmierci. Krypoteologia Tadeusza Kantora".

W programie mówiliśmy o tym, dlaczego miotła była w teatrze Kantora atrybutem śmierci, wyjaśniliśmy w jaki sposób artysta bawił się podwójnym znaczeniem fotografii i co gra ostatnie nuty w kompozycji naszego życia zdaniem reżysera.

***

Tytuł audycji: Kulturalny wieczór z Jedynką

Prowadzi: Anna Stempniak  

Gość: dr Katarzyna Flader-Rzeszowska (teatrolog, autorka książki "Teatr przeciwko śmierci. Krypoteologia Tadeusza Kantora")

Data emisji: 1.11.2015

Godzina emisji: 20.19

sm/asz

 

Czytaj także

Hamlet w kosmicznym wirze, z którego nie ma wyjścia

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2015 02:13
- Hamlet Szekspira okazuje się być uniwersalnym i rozpoznawalnym w każdej kulturze dramatem - mówi w Jedynce reżyser Grzegorz Bral.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sztuka na wysokich obcasach. Kobiety w polskim teatrze

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2015 02:17
- W sztukach teatralnych kobiet fascynujące jest zderzenie radykalnych pytań z cudowną, subtelną, salonową i elegancką formą - mówi w radiowej Jedynce teatrolog Agata Chałupnik.
rozwiń zwiń