X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Miłość kontra śmierć w teatrze Tadeusza Kantora

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2015 05:26
- Śmierć w teatrze Tadeusza Kantora była dziwna i androgeniczna. Wywoływała pewien niepokój, a z drugiej strony artysta sprowadza ją do figury sprzątaczki i realności najniższej rangi - mówi teatrolog dr Katarzyna Flader-Rzeszowska.
Audio
  • Śmierć i odchodzenie w teatrze Tadeusza Kantora (Kulturalny wieczór z Jedynką)
Próba do spektaklu Tadeusza Kantora pt. Wielopole, wielopole...
Próba do spektaklu Tadeusza Kantora pt. "Wielopole, wielopole..."Foto: PAP/Jerzy Ochoński

Życie, śmierć oraz połączenie tych dwóch tematów to jeden z najważniejszych motywów w sztuce Tadeusza Kantora od 1975 roku. - Idea teatru śmierci rodziła się wcześniej, ale dojrzała i wykrystalizowała się właśnie wówczas, wraz z premierą "Umarłej klasy", spektaklu który najbardziej rozsławił na świecie tego artystę oraz dzięki któremu Polacy nie kojarzą już słowa kantor z miejscem wymiany walut, ale również z wielkim i wybitnym artystą - mówi dr Katarzyna Flader-Rzeszowska.

Teatrolog podkreśla, że gdy twórczości Tadeusza Kantora przyjrzeć się uważniej i głębiej, to można zauważyć, że w 1987 roku dodał do swojego cyklu termin miłość, zaczął mówić o miłości i śmierci. - Dla artysty obie te potęgi są równie ważne, ale nie stawiał jasnej odpowiedzi na pytanie, która z nich to większa siła. Według niego, jeśli cokolwiek może przeciwstawić się śmierci, to może to być tylko potężna miłość - opowiada autorka książki "Teatr przeciwko śmierci. Krypoteologia Tadeusza Kantora".

W programie mówiliśmy o tym, dlaczego miotła była w teatrze Kantora atrybutem śmierci, wyjaśniliśmy w jaki sposób artysta bawił się podwójnym znaczeniem fotografii i co gra ostatnie nuty w kompozycji naszego życia zdaniem reżysera.

***

Tytuł audycji: Kulturalny wieczór z Jedynką

Prowadzi: Anna Stempniak  

Gość: dr Katarzyna Flader-Rzeszowska (teatrolog, autorka książki "Teatr przeciwko śmierci. Krypoteologia Tadeusza Kantora")

Data emisji: 1.11.2015

Godzina emisji: 20.19

sm/asz

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Hamlet w kosmicznym wirze, z którego nie ma wyjścia

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2015 02:13
- Hamlet Szekspira okazuje się być uniwersalnym i rozpoznawalnym w każdej kulturze dramatem - mówi w Jedynce reżyser Grzegorz Bral.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sztuka na wysokich obcasach. Kobiety w polskim teatrze

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2015 02:17
- W sztukach teatralnych kobiet fascynujące jest zderzenie radykalnych pytań z cudowną, subtelną, salonową i elegancką formą - mówi w radiowej Jedynce teatrolog Agata Chałupnik.
rozwiń zwiń