X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Opłakiwanie Chrystusa". Na czym polega manipulacja Mantegni?

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2016 17:13
Powstały w XV wieku obraz "Opłakiwanie Chrystusa" ("Martwy Chrystus") Andrei Mantegni jest jednym z najbardziej fascynujących dzieł religijnych.
Audio
  • "Opłakiwanie Chrystusa" - pierwszy w historii taki obraz (Kulturalna Jedynka)
Obraz Mantegni jest realistyczny w każdym szczególe, a niespotykane wcześniej ujęcie podkreśla wizję cierpienia, śmierci i rozpaczy
Obraz Mantegni jest realistyczny w każdym szczególe, a niespotykane wcześniej ujęcie podkreśla wizję cierpienia, śmierci i rozpaczyFoto: Wikimedia Commons/Domena Publiczna/CC-PD-Mark

Obraz ukazuje ciało Jezusa Chrystusa spoczywające na marmurowej ławie. To pierwsze w historii malarstwa przestawienie człowieka widzianego od stóp w stronę głowy.

- Mantegnia musiał dokonać perspektywicznej manipulacji. Gdyby prawidłowo przedstawił temat, to stopy byłyby większe, zasłaniałyby część korpusu, a korpus - cześć głowy. Nie mielibyśmy do czynienia z tak ekspresyjnym obrazem pokazującym umęczone ciało Chrystusa - tłumaczyła w Jedynce dr Grażyna Bastek.

Historyk sztuki zwróciła uwagę, że obok Chrystusa znajdują się postacie, które go opłakują, ale nie otaczają i nie dotykają jego ciała. Są obok, wciśnięte w kąt obrazu. - Moglibyśmy ich nie zauważyć, tak bardzo są zepchnięte. Wszystko po to, by każdy, kto stoi przed tym obrazem, czuł się jak ktoś, kto uczestniczy w misterium opłakiwania Chrystusa i klęczy u jego stóp - dodała dr Bastek.

Dzieło znajduje w zbiorach Pinakoteki Brera w Mediolanie. Jaką techniką zostało wykonane i dlaczego jest bardzo zniszczone? O tym w nagraniu audycji.

***

Przygotował: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 25.03.2016

Godzina emisji: 15.14

Materiał wyemitowano w audycji Kulturalna Jedynka

tj/mm


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Caravaggio, św. Paweł i koń, który ukradł show

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2016 14:23
W audycji "Jest taki obraz" mówiliśmy o wzbudzającym kontrowersje w XVII wieku płótnie pt. "Nawrócenie świętego Pawła".
rozwiń zwiń