Aleksander Hertz – ojciec polskiej kinematografii

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2016 15:39
- Ten reżyser i producent miał dar skupienia wokół siebie fantastycznych ludzi, którzy tworzyli razem niezwykłą wytwórnię "Sfinks" działająca w latach 1911-1939. To był fenomen - mówiła w Jedynce Faustyna Toeplitz-Cieślak.
Audio
  • "Sfinks". Wizjonerzy i skandaliści kina (Kulturalna Jedynka)
Wytwórnia Filmowa Sfinks w Warszawie, aktorzy i zespół realizatorski w atelier filmowym
Wytwórnia Filmowa "Sfinks" w Warszawie, aktorzy i zespół realizatorski w atelier filmowymFoto: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji/Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wspólnie z Izabelą Żukowską opisała ona w książce "Sfinks. Wizjonerzy i skandaliści kina" początki polskiej sztuki filmowej. Książka jest fascynującą historią wytwórni filmowej i jej twórcy Aleksandra Hertza, odkrywcy takich gwiazd, jak m.in. Pola Negri.

- Hertz potrafił dostrzegać talenty u innych, zauważyć to "coś" w młodych dziewczynach, które później stawały się wielkimi gwiazdami. Z drugiej strony był dyktatorem. Bardzo mocną ręką sprawował władzę w swoim "królestwie" i pełnił w nim wszystkie role. Był właścicielem i współzałożycielem, producentem, często też stawał za kamerą i pisał scenariusze - tłumaczyła Izabela Żukowska. Jej zdaniem w momencie gdy zabrakło Hertza, wytwórnia "Sfinks" zaczęła tracić rozpęd i charakterystyczną dla siebie energię.

Dlaczego do pierwszego pokazu filmowego w historii doszło w Paryżu, a nie w Warszawie. Na czym polegała drapieżna konkurencja prekursorów polskiego kina i kim byli pyskacze w kinach. Również o tym usłyszeć można w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Magda Mikołajczuk

Goście: Faustyna Toeplitz-Cieślak, Izabela Żukowska (dziennikarki, autorki książki "Sfinks. Wizjonerzy i skandaliści kina")

Data emisji: 30.04.2016

Godzina emisji: 22.09

tj/ei


Czytaj także

Inny wizerunek Polski w filmie "Music, War and Love"

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2015 19:54
- Za granicą obraz ten jest często skrzywiony. Filmy, które docierają na Zachód, zazwyczaj dotyczą dramatycznych wydarzeń, II wojny światowej albo komunizmu - mówiła w Jedynce scenarzystka Bożena Intrator.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sfinks, czyli polski Broadway. Historia przedwojennego kina

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2016 16:20
Porwania aktorów, zrywane kontrakty, szpiegostwo repertuarowe - to wszystko działo się za kulisami przedwojennego polskiego kina. Iza Żukowska oraz Faustyna Toeplitz-Cieślak zabierają czytelników w podróż do tego świata.
rozwiń zwiń