X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Początki polskiej reklamy

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2018 14:28
Reklama w Polsce zaczęła rozwijać się w latach 80., kiedy zaczęto ją emitować w telewizji. O jej początkach opowiada Agata Jakóbczak, autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy lat 80.-90.".
Audio
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Początkowo reklamę telewizyjną tworzyli ludzie niedoświadczeni, którzy styczność z nią mieli jedynie podczas pobytu na Zachodzie. W Polsce nikt wcześniej nie miał okazji, żeby je produkować. Nie posiadano także programów, które dzisiaj są powszechnie dostępne. 

- Pomysłowość była wtedy największą wartością – mówi Agata Jakóbczak. – Pustynię kręcono na hałdzie piasku pod Pułtuskiem, a dżunglę pod Nieporętem.

Wyzwaniem było także porozumiewanie się z ekipą. Z każdą osobą trzeba było umawiać się przez telefon stacjonarny. Jeżeli ktoś przebywał poza jego zasięgiem, to dzwoniono na najbliższy numer, czasami nawet na milicję.

Juliusz Machulski był jednym z reżyserów, którzy zostali zaproszeni do produkcji reklam. Jego zadaniem było zrealizowanie w bardzo krótkim czasie spotów telewizyjnych od podstaw. Ostatecznie w ciągu 9 dni zrobił dla Baltony 8 filmów reklamowych.

Reklama rozwijała się dynamicznie, w związku z czym promowano kolejne produkty. W latach 90. zaczęły pojawiać się reklamy podpasek.

- Było to przełamanie tabu obyczajowego – opowiada gość Jedynki. – Uważano, że takie rzeczy nie powinny padać przy kolacji, przed całą rodziną.

Reklamy były wtedy niezwykle skuteczne, ponieważ ludzie chętnie je oglądali.

- Dotarcie reklam do widzów było niesamowite w porównaniu z tym, co można osiągnąć dzisiaj – dodaje Agata Jakóbczak.

Żeby dowiedzieć się, w jakich okolicznościach powstała słynna piosenka „Mydełko Fa”, a także jak dokładnie wyglądało tworzenie spotów, wysłuchaj nagrania całej audycji.

***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Anna Stempniak

Goście: Agata Jakóbczak (autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy lat 80.-90.")

Data emisji: 21.08.2018

Godzina emisji: 21.09

kwh/kh

 

 

Czytaj także

Wojciech Pokora. Popularność ułatwiała mu życie w PRL

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2018 13:00
Pamiętamy go z filmów Stanisława Barei: "Nie ma róży bez ognia", "Brunet wieczorową porą" i "Poszukiwany, poszukiwana", w którym zagrał historyka sztuki ukrywającego się pod przebraniem gosposi Marysi. W audycji wspominamy zmarłego 4 lutego Wojciecha Pokorę, przywołując archiwalne nagrania i współczesne komentarze ludzi, którzy go znali.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Billboardy to przeszłość. Jak promują się miasta, miasteczka i wsie?

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2018 15:10
W wyścigu po turystę władze samorządowe coraz częściej stawiają na internetowych blogerów czy telewizyjne seriale.
rozwiń zwiń