X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Angelika Kuźniak: życie "szarej malarki" Olgi Boznańskiej było tęczowo-barwne

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2019 08:26
Nazywana była "szarą malarką". Swoje myślenie o sztuce wyrażała w postaci licznych portretów, które pochłaniały ją do reszty. Związana z Krakowem, później Monachium, postanowiła na stałe osiedlić się w Paryżu. To właśnie w tym mieście osiągnęła sukces. Nigdy nie założyła własnej rodziny, kochała za to zwierzęta - psy, kanarki i myszy. Olga Boznańska - malarka przełomu XIX i XX wieku - została bohaterką książki "Boznańska. Non finito" Angeliki Kuźniak.
Audio
  • Angelika Kuźniak o książce "Boznańska. Non finito" (Kulturalna Jedynka)
Dziewczyna z chryzantemami
"Dziewczyna z chryzantemami"Foto: Domena publiczna

Angelika Kuźniak opowiedziała w audycji "Kulturalna Jedynka", że wszystko zaczęło się od wykładu Janusza Czopa na temat konserwacji obrazów Olgi Boznańskiej, który towarzyszył wystawie "Olga Boznańska" w Muzeum Narodowym w Warszawie (2015 rok).

- Olga Boznańska chyba każdemu się kojarzy jako "szara malarka" czy "malarka za mgłą" (...) Na wykładzie pokazywano wyniki badań jej obrazów. Okazało się, że w oku "Dziewczynki z chryzantemami" jest siedem pigmentów. Dla mnie to było jak światło. Mnie zawsze szczegół pociągnie. Pomyślałam sobie - poszukaj za tą pozorną szarzyzną, za tą mgłą, jakiś kolorów. Okazało się, że życie Boznańskiej, ale też jej paleta malarska, jest tęczowo-barwna - powiedziała pisarka.

Każda postać zawsze będzie "non finito"

. 

Książka nosi tytuł "Boznańska. Non finito". Czy rzeczywiście pozycja jest niedokończona? Zdaniem Angeliki Kuźniak historia jest pełna, ale czytelnicy mogą mieć inne zdanie. 

- Nie jesteśmy w stanie spełnić oczekiwań wszystkich ludzi, więc jedyne co mogę zrobić, to na samym początku bardzo uczciwie opowiedzieć tę historię dla siebie. Później spotykają się wrażliwości i ze sobą gadamy. Czasem to jest trudna rozmowa. Ja chcę przy oddaniu książki mieć takie poczucie, że nic dla niej w tym momencie nie mogłam więcej zrobić. Ja bardzo lubię zostawić czytelnikom przestrzeń dla własnej interpretacji. Mnie mniej interesuje, czy Państwo zapamiętają tytuł obrazu, datę urodzenia, bo to można sobie zawsze sprawdzić. Kiedy wracam do starych książek, czytam je, bardzo często nie pamiętam sceny, koloru, czasem nawet mylą mi się bohaterowie, ale pamiętam emocje. Ja bym chciała, żeby książki zostawiały emocje - zaznaczyła.

- Ja się będę cieszyła, jak ta historia będzie żyła. Książka ma dwa tygodnie, już się dowiedziałam dwóch rzeczy. Każda postać, którą opisałam zawsze będzie "non finito". Zawsze znajdzie się ktoś, kto coś odkryje. Portrety biograficzne też służą temu, by ludzie szukali, dla siebie - stwierdziła gość Jedynki.  Jakich historii zabrakło?

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, w której Kuźniak opowiedziała o swojej pracy i bohaterkach swoich książek.

*

Angelika Kuźniak (ur. 1974) - biografistka, reporterka. Autorka opowieści biograficzno-reporterskich: "Marlene" (2009), "Papusza" (2013), "Stryjeńska. Diabli nadali" (2015), współautorka z Eweliną Karpacz-Oboładze "Czarnego Anioła. O Ewie Demarczyk" (2014). Trzykrotnie uhonorowana nagrodą Grand Press, kilkakrotnie nominowana do Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej. Za wywiad z Hertą Müller otrzymała w 2010 roku Nagrodę im. Barbary Łopieńskiej, a w 2014 - nagrodę Inspiracja Roku w Ogólnopolskim Konkursie Reportażystów Melchiory.

***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Martyna Podolska

Data emisji: 29.11.2019

Godzina emisji: 21.09

kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Elżbieta Cherezińska: Władkowi Łokietkowi należało się, żeby go wprowadzić do grobu

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2019 11:58
 - Był rok przerwy powieściowej, jeden rok bez premiery odkąd zaczęłam pisać, i przez ten rok myślałam ciągle o Władysławie Łokietku. On jakoś towarzyszy mi na dobre i na złe, jakbym mu przysięgała - mówi w magazynie "Moje książki" autorka "Wojennej korony" - czwartej części cyklu "Odrodzone królestwo". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Między historią a mitem. "Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli"

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2019 12:10
Trochę realiów XIX-wiecznej Galicji, trochę legend i magii. Sporo rozbuchanej przyrody, sporo brutalności, ale i wiele humoru. Szaleńcza wyobraźnia i piękny język - to wszystko znajdziemy w powieści "Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli" Radka Raka.
rozwiń zwiń